Lang geleden ging de prachtige middenberm langs de Beneluxbaan er aan omdat er een tram naar Amsterdam CS moest komen en de vernieuwde Amstelveenlijn betekende een nieuwe kaalslag voor het groen. Maar daar komen nu ter compensatie 23795 heersters en 219 bomen, meldt de gemeente. Die worden in dit najaar ingezaaid en beplant en wethouder Floor Gordon van Groen een Duurzaam ging even kijken bij het inzaaien van het gras.
Men geeft door het planten en zaaien aan de Beneluxbaan het Amstelveense groene karakter terug, zegt ze. Volgens haar komt er zoveel mogelijk terug van wat er voor de werkzaamheden stond.
Kruispunten
“Bij de nieuwe kruispunten is de situatie op sommige plekken echter veranderd. Direct omwonenden daarvan krijgen informatie over de plannen voor de nieuwe beplanting”, zegt ze. Het bedrijf Jos Scholman voert voornamelijk het planten van bomen en inzaaien uit, voor een deel met een milieuvriendelijke tractor op waterstof rijdt. Uniek in Nederland volgens Gordon, die zelf in de Engeland ontwikkelde trekker plaatsnam. Voor de opslag van de waterstof staat een tank op het dak. Want duurzame aannemers, zijn voor Gordon belangrijk.
Terugplaatsen
Ook de dertien iepen die ooit langs de Keizer Karelweg stonden en daar moesten verdwijnen voor het werk aan de verbreding van de A9 verhuizen nu naar hun de Beneluxbaan. Volgens Gordon moet de gemeente de regie op ‘de groene kwaliteit’ van de stad houden. “Naast de herplant van bomen hopen we de bloeiende bermen waar de Beneluxbaan om bekend staat, weer te kunnen bewonderen’’, zegt ze.
Verschillende soorten
Het ontwerp van de gemeentelijke landschapsarchitect bevat verschillende boomsoorten zoals iepen, eiken, berken en kastanjes. Het bosplantsoen bestaat uit inheemse soorten als meidoorn, veldesdoorn, els, haagbeuk, berk, hulst, liguster, vuilboom, lijsterbes, eik en Gelderse roos. Elf iepen die al wegens het werk aan de A9 zijn verdwenen kregen in maart al een nieuwe bestemming bij de Eleanor Rooseveltlaan en de Sportlaan. Overigens verdwenen wegens de A9 talloze andere bomen, die gewoon werden omgezaagd.
‘een milieuvriendelijke tractor (die) op waterstof rijdt’
Voor maximaal 65 % op waterstof dan wel en bij belasting nog niet de helft. De rest is gewoon diesel en aangezien de waterstof vrij snel is opgestookt, is het daarna gewoon een 100 % dieseltractor. En of het nou enig meetbaar verschil maakt of niet, deugen zal de wethouder. Persbericht met foto maken het verhaal compleet. De benodigde € 70.000,- extra investering wordt gewoon door de Amstelveense belastingbetaler opgehoest en de ondernemer maakt er een mooi duurzaamheidsverhaaltje van. Niet omdat hij zo graag duurzaam wil zijn, maar omdat hij voor 100 % afhankelijk van is overheidsopdrachten. Degenen die het niet kunnen investeren, vissen achter het net.
Is die mevr. lid van BBB