Soms bekruipt een gevoel van medelijden mij met wethouder Floor Gordon van D66. Zij ligt namelijk onder diverse vuren. Misschien houdt zij van sommige daarvan, maar dat doet niet ter zake; het blijven vuren. Ik kan mij bijvoorbeeld een liefde voorstellen voor partij, waarvan Rob Jetten de baas is. Er is enige naïviteit voor nodig, maar die had ik kennelijk ook toen ik lang geleden lid werd van dezelfde partij. Naast dat het mij lokaal zwaar werd aangerekend, dacht ik toen ook niet aan de toekomst. Het was in de zestiger jaren; de tijd van het raadslid Hans Gruijters (VVD) en Hans van Mierlo, beiden journalisten, die lonkten naar meer democratie. 

Wat zij wilden bevatte onder meer een  referendum, de gekozen burgemeester en het districtenstelsel bij de verkiezingen. Die drie zijn inmiddels opgegeven, waarmee het een gewone politieke partij werd, die een hekel heeft aan democraten, hoewel zij de leden nog steeds zo noemen. Bij het referendum, bijvoorbeeld, bleek dat ‘het volk’ anders dacht dan de partij, wat kennelijk niet de bedoeling was. Maar dat was decennia later. Zeg maar dan wat de stichters bedoelden.

Vliegen

Wie politiek wil bedrijven, moet vroeg of laat een coalitie sluiten, dus in Amstelveen is dat luisteren naar de VVD, die tegen het referendum is en liever in achterkamers politieke besluiten neemt. Eén van de vele vuren voor Floor is dus de coalitie.

O, ja ik had het over Jetten, die als plaatsvervangend commissielid zijn partijgenoten het snoepreisje onthield om zelf naar zijn vriend en schoonfamilie te vliegen. Afgezien daarvan vliegt (een doodzonde voor D66) Floor Gordon vrij geregeld naar Amerika, waar haar schoonfamilie woont, omdat zij nou eenmaal getrouwd is met een Amerikaan. Het zij haar vergeven.

Foto’s

Ik had het over de vuren die haar bedreigen. Zij pleit, ook zichtbaar, – want verschijnt op foto’s – er ook voor heel het wagenpark van de gemeente op elektra te laten rijden en vaak. Dus laat zij zich fotograferen, als er weer een elektrische auto in gebruik is genomen, terwijl leveranciers klagen over de ontoereikende netwerken. Maar ja, je zult maar alles wat in Den Haag wordt bedacht qua energietransitie klakkeloos lokaal in te voeren. Nederland waarschuwt de wereld voor de laatste keer en Amstelveen doet mee. Ook al hebben landen als bijvoorbeeld China, India en Indonesië, waar een stad evenveel inwoners heeft als de 18 miljoen Nederlanders, nog nooit van stikstof gehoord. Maar Nederland is ‘gidsland’ in de wereld; trouwens ook voor Europa, waar in Duitsland al de norm voor de toegestane hoeveelheid stikstof vele malen lager is dan hier. De protesterende landen komen wel  met delegaties naar de klimaattop gevlogen, waar ook de milieuorganisaties aanwezig zijn, zeg maar om het getal van 30.000 bezoekers van zo’n top vol te maken.

Gegijzeld

Nee, daar is onze Floor niet bij. Zij volgt vrij klakkeloos wat haar partij en mogelijk de coalitie haar hebben opgedragen. Dat is ook een vuur waarmee zij heeft te maken. Net als die steeds krapper wordende ruimte en de toenemende internationalisering van de stad, die nu al minder dan de helft Nederlanders bevat, waardoor ik zelfs in de supermarkt hooguit in het Engels wordt aangesproken. Dan moet ik wel geluk hebben, want onder elkaar praten de personeelsleden allerlei talen, behalve Nederlands.

Amstelveen is rijk geworden door grondverkoop, zodat het nu gegijzeld wordt door projectontwikkelaars, die met honderden grondeigenaren hebben te onderhandelen, wat zich duidelijk in de woningprijzen weerspiegelt. Het is moeilijk voor wethouder Floor Gordon van Ruimtelijke Ordening om de aanslagen op de ruimte te regelen. Waar woningen staan, is geen plaats voor bomen. En dat voor een wethouder die ook Groen en Duurzaamheid in haar portefeuille heeft. Soms denk ik wel eens dat het college van B en W haar die Ruimtelijke Ordening in de maag heeft gesplist omdat geen der andere wethouders wist hoe hij dat recht moest breien. Mijn medelijden is niet uit de lucht gegrepen.

5 REACTIES

  1. Johan Bos schrijft dat ze in China nog nooit van stikstof hebben gehoord. Dankzij ChatGPT zijn zulke stellige uitspraken van journalisten nu eenvoudig te checken. Dat is hoognodig, ook hier.

    Belangrijkste maatregelen in China tegen stikstofvervuiling:

    1. Beëindiging van kunstmestsubsidies: Tot 2015 subsidieerde China de productie van stikstofkunstmest, wat leidde tot overmatig gebruik. Deze subsidies zijn vrijwel volledig afgeschaft om overbemesting tegen te gaan .

    2. Strategie voor nulgroei in kunstmestgebruik: Sinds 2015 streeft China naar een “Zero Growth” in het gebruik van synthetische meststoffen. Dit beleid omvat:

    – Gebruik van efficiëntere meststoffen en precisiebemestingstechnieken
    – Vervanging van synthetische meststoffen door organische mest
    – Training en voorlichting aan boeren over beter nutriëntenbeheer .

    3. Strengere normen voor afvalwater: Om watervervuiling te verminderen, heeft China de normen voor stikstof in afvalwater aangescherpt.”

    • China bouwt ongeveer één kolencentrale per week. Overigens gaat u niet op de andere landen in. In Indonesie is men bang voor windmolens, die hier zowel het uitzicht op de Noordzee (die hier die zee in een bedrijventerrein veranderen) bederven als de visserij om zeep helpen, en tuft men op scooters die qua benzine 50 cent per liter kosten.

  2. Moeten wij de meest verspillende en vervuilende landen als voorbeeld nemen voor onze wetgeving en ons gedrag?

    Wat heeft u toch tegen duurzaamheid en biodiversiteit? Wilt u dat in een paar honderd jaar alles wordt uitgeput en vervuild? En dan?

    Waarom wilt u liever een open betonnen verkeersriool dwars door onze stad zoals de VVD voor elkaar heeft gekregen in plaats van een schoon en rustig gebied met veel groen?

    • De splinter Nederland geeft als ‘gidsland’ nu een voorbeeld aan de hele wereld, op eigen kosten (vele miljarden) om 0,000038 graad kouder te bewerkstelligen. De andere landen willen ook welvaart.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.