Om Noord-Holland bereikbaar en leefbaar te houden, wil de provincie het voor haar inwoners makkelijker maken de fiets te pakken, zegt zij. Daarom stelt zij voorlopig elf verkeerslichten zo in dat fietsers vaker groen krijgen en minder lang hoeven te wachten op een kruising. 

Door slim gebruik te maken van de bestaande detectielussen (sensoren in de weg) bij verkeerslichten wordt voorkomen dat fietsers onnodig lang voor rood staan te wachten.

Scholieren

Op plekken waar veel scholieren rijden, krijgen grote groepen fietsers langer groen, zodat de staart van de groep ook veilig de overkant kan bereiken. Op deze manier wordt fietsen aantrekkelijker en veiliger. Benieuwd hoe het werkt? Bekijk de animatie. Het slim instellen van de verkeerslichten voor fietsers past in de plannen van de provincie om fietsen te stimuleren. Het is volgens haar gezond, goed voor het klimaat en neemt minder ruimte in op de weg. De provincie legt daarom ook zogenaamde doorfietsroutes aan.

Maatwerk 

Op bijvoorbeeld de N522 bij Ouderkerk aan de Amstel krijgen fietsers tegelijk groen met de auto’s die rechtdoor rijden. Het afslaande autoverkeer moet dan even wachten. Ook zijn er kruispunten waar fietsers prioriteit krijgen. Zij krijgen dan als eerstvolgende groen waar voorheen het verkeer op de kruising in een vaste volgorde groen kreeg. Dat gebeurt onder andere op de N201 bij de Cruquius. En als er geen kruisend verkeer is bijvoorbeeld ’s avonds en ‘s nachts is het verkeerslicht op de fietspaden standaard op groen zoals op de N236 bij Weesp. Alle 11 de kruispunten waar deze slimme maatregelen zijn ingevoerd staan op deze kaart. Als deze slimme maatregelen positief uitpakken, past de provincie in 2024 deze verder toe op andere kruispunten met veel fietsverkeer.

Meer informatie 

Met vragen kunnen bewoners en geïnteresseerden contact opnemen met het servicepunt van de provincie via telefoonnummer: 0800 0200600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl. De werkzaamheden, onderzoeken en testen op het gebied van Smart Mobility zijn ook te volgen op de website.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.