Onzin vond 50Plus de ondergrondse parkeergarage in de omgeving van het Raadhuis die, ondanks grote weerstand in de gemeenteraad ertegen, nog steeds voor tienmiljoen euro op de begroting staat. Fractievoorzitter Emiel Sjaardema zei dat woensdag in het debat over de Perspectiefnota 2025, waarin de contouren voor de volgende Programmabegroting (en dus voor het beleid) staan. Het is een van de grote projecten, zoals de renovatie van het Stadshart en de nieuwe wijken De Scheg en Nieuw Legmeer, die tot 2030 op het programma van de gemeente staan en voor een forse greep in de Amstelveense spaarpot zorgen.

“Daarmee nemen wij bewust een risico”, zei raadslid Bart Dorgelo van de VVD. Hij zag dat liever afgedekt door een percentage van de begroting, maar zijn partijgenoot wethouder Adam Elzakalai verdedigde de buffer van minimaal vijftienmiljoen euro, waartoe de gemeenteraad eerder heeft besloten.

Stadshart

Volgens Sjaardema vormt het échte probleem van het Stadshart, waarvan de renovatie niet zo vlot gaat, de hoge huur in het winkelcentrum, waardoor veel winkels leeg staan en vaak van huurder wisselen. Wat er over blijft, zijn alleen vestigingen van nationale ketens, wat het totale assortiment niet ten goede komt. “Een gevarieerd tarief zou dit een halt toe kunnen roepen. De gemeente zou hier, alvorens vele miljoenen in de herontwikkeling te stoppen, harde afspraken over moeten maken”, zei hij. Maar wethouder Floor Gordon zei dat de gemeente nu eenmaal geen invloed heeft op de bedrijfsvoering van bedrijven.

Sjaardema stond er ook niet achter dat de gemeente sneller wil verduurzamen dan de landelijke normering. Hij noemde de hoge kosten daarvan als reden waarom men van zijn fractie niet op begrip voor het gemeentelijke streven hoeft te rekenen. “Als je voor de troepen uit wilt lopen, zijn de kosten namelijk onnodig extra hoog”, vond hij. Ook de inhuur van een scanauto voor  € 130.000 per jaar om geparkeerde auto’s te controleren, noemde hij lachwekkend. De gemeente zegt wel dat die zichzelf terugverdient, maar dan zouden er volgens hem minimaal 1400 boetes moeten worden uitgeschreven, terwijl het gebied Amstelveen niet groot genoeg is, zodat de wagen steeds in dezelfde wijk rijdt. “Stop met die waanzin”, zei Sjaardema.

Groen

Opnieuw klaagden diverse fracties over de inhuur van externen, vooral van dure bureaus. Een deel daarvan is bezig met onderzoek op groengebied, bijvoorbeeld dertig mille voor de entree van het Amsterdamse Bos, een ton voor een park in Amstelveen-Zuid en het driedubbele om het stadspark te vergroenen. Kan dat niet wat minder? Die vraag kwam onder meer van Sjaardema. En Simon Lutz van GroenLinks vroeg of de gemeente niet zélf een expert kan opleiden. De gemeentelijke afdeling die zich nu met groen bezig houdt, telt al 120 medewerkers plus de nodige inhuur. Er waren overigens voor- en tegenstanders van de Boomplantdag. Dorgelo wilde weten of de € 250.000 die er aan wordt uitgegeven echt nodig is.

Inkomsten

D66-Driss Aarabi stelde vast dat, terwijl vooral met de ‘grote’ projecten, die in de Perspectiefnota staan, veel geld is gemoeid, maar men in de nota weinig leest over inkomsten. Ook Wim Visser van 50Plus hamerde erop dat de inkomsten en uitgaven wek in balans moeten zijn. Wat betreft juichte hij de door B en W zelf bedachte bezuiniging op de gemeentelijke organisatie toe, maar hij vreesde daarvoor de inhuur van kostbare adviesbureaus in de plaats komt. Ilika Polderman van GroenLinks had het vooral over digitale veiligheid. En daarmee doelde het raadslid in zonderheid op bedreigingen van vaak jongeren die via sociale media worden bedreigd.

Raadslid Gonnie van Rietschoten van Actief voor Amstelveen stelde vast dat nieuwe inwoners komen en oude Amstelveners vertrekken, vooral jongeren, omdat zij hier geen woning kunnen  krijgen of daarvoor – als zij dat kunnen – diep in de buidel moeten tasten voor een nog altijd door de gemeente ‘betaalbaar’ genoemd klein onderdak. Dar leek Visser met Van Rietschoten eens. De komst van asielzoekers is bijvoorbeeld steeds minder aan Amstelveense woningzoekenden uit te leggen, vonden beiden. In het sprookje van de doorstroming op de woningmarkt, geloven B en W nog steeds, zoals bleek uit woorden van wethouder Elzakalai, maar volgens Van Rietschoten stagneert die. “Zeker als we sommige nieuw te bouwen woningen ook gaan toewijzen aan andere groepen dan woningzoekenden. Zij doelde kennelijk op de vluchtelingen. Amstelveen heeft dan wet de spreidingswet omarmd, maar voortbordurend op de nu aangetreden coalitie in Den Haag zei fractievoorzitter Michel Becker van AVA dat er een heel andere wind gaat waaien. Maar Elzakalai zei dat dat men zich heeft te houden aan de nu geldende wetgeving en dus aan de spreidingswet.

Brand

Door steeds opnieuw niet na te denken over brandmeldinstallaties, smijt de gemeente naar Van Rietschotens oordeel veel geld over de balk. Eerst moest de BMI van het Amstelveen College  vervangen worden. Bij de aanleg daarvan is kennelijk niet nagedacht, want nu weer moet er een nieuwe installatie komen voor de Ben Goudsmithal aan de Sportlaan, zei ze. “Vanaf de opening van het Amstelveen College waren er al problemen met het parkeren van fietsen. Meer leerlingen betekent ook meer fietsen. Waarom is hier niet eerder op geanticipeerd?”, vroeg ze.

De ondierenplaag had de aandacht van diverse fracties, zoals de VVD en AVA. In dat verband werd niet goed begrepen wat het betekent dat voor twee medewerkers van het gemeentelijke bestrijdingsteam een meer ‘coördinerende functie’ is bedacht. De vraag was wat die functie inhoudt en er werd gezegd dat de plagen van muizen en ratten niet afnemen. Zwerfvuil bij (grote) bouwprojecten werd als een van de oorzaken gezien en niet alleen, zoals wethouder Frank Berkhout zei, het aanpassen van de habitat van ongedierte.

Ouderen

Philip Bodenstaff van 50Plus kwam terug op de opheffing van het restaurant ‘BijKlaasje’ van Brentano, waardoor een club ouderen niet meer verzekerd  is van elke dag avondeten. “Een eenvoudige voorziening om gezamenlijk maaltijden te gebruiken lijkt te verdwijnen.” Bodenstaff vroeg ook aan wethouder Marijn van Ballegooijen of hij wist van het incident, waarbij volksvertegenwoordigers niet werden toegelaten tot een bijeenkomst voor ouderen over het verliezen van de mogelijkheid om een warme maaltijd te nuttigen. “Dat volksvertegenwoordigers niet toegelaten werden baart ons zorgen”, zei Bodenstaff. “Als gemeente moeten we ons afvragen hoe we ervoor kunnen zorgen dat ouderen niet buiten de boot vallen en toegang krijgen tot essentiële voorzieningen.” Hij vroeg de gemeente ervoor te zorgen dat ouderen zélf betrokken worden bij beslissingen die hen aangaan.

“We moeten met hen spreken niet over hen. Er moet onderzocht worden hoe we betaalbare en toegankelijke maaltijdinitiatieven kunnen behouden en/of uitbreiden. Het recht op een warme maaltijd mag niet afhankelijk zijn van financiële middelen.”

19 REACTIES

  1. U wordt hier op twee taalfouten gewezen. U schrijft de naam van mevrouw Van Rietschoten verkeerd en het woord betekent dient hier met een t geschreven te worden in plaats van met een d. Kunt u de lezers uitleggen wat er “zéér discutabel” is aan deze taalfouten? Alvast hartelijk dank.

  2. Volgens wethouder Floor Gordon heeft de gemeente geen enkele invloed op de bedrijfsvoering van bedrijven. Dat begrijp ik niet. De gemeente faciliteert de exploitatie van publieke ruimte in het centrum van onze stad door een particuliere onderneming en mag (moet, zelfs) daaraan voorwaarden verbinden, zoals publieke dienstverlening en diversiteit van het winkelaanbod. Die is erbarmelijk. Grote internationale winkelketens bieden voornamelijk kleding en prullaria aan terwijl bekend is dat soort industrieën enorm energie-intensief en milieuvervuilend zijn en totaal niet duurzaam. Dat is in strijd met het streven van de wethouder.

    De (jaarlijkse?) 4 miljoen euro voor het noodlijdende Cobra werd in dit verband niet genoemd, terwijl die in onvoldoende mate een publieke functie vervult.

    Gonnie van Rietschoten van AvA vraagt zich af waarom bij de bouw van het Amstelveen College niet geanticipeerd werd op de vele fietsen die er moesten worden gestald. De problemen zijn alleen maar erger geworden door de toename van het aantal fietsen, fatbikes en scooters. Hetzelfde (maar dan op veel grotere schaal) geldt voor het Stadshart waar nog steeds geen behoorlijke fietsenstalling is.

    Het enige wat het liberale gemeentebestuur goed wil handhaven is het parkeergeld. Dat mag kennelijk ook wat kosten.

    • Ik geef de hr. Van Waning i.d. volkomen gelijk dat de coalitie zich enkel maar opstelt, als de loopjongen van het bedrijfsleven, terwijl zij heus wel via allerlei maatregelen en vergunningen in staat is om de zaak bij te sturen. Maw VVD&D66 willen gewoon niet. Dat het bedrijfsleven het moet doen is niet op feiten gebaseerd maar op een geloof, maar het moet nu toch wel duidelijk zijn dat naast goede dingen die het neoliberalisme heeft geleverd er vele zaken zijn waar dat niet is gebeurd. Maw in goed Nederlands ; they didn’t deliver. Stel je beleid dan bij.

      • Ik stel wel vast dat de gronden van het Stadshart goeddeels aan Unibail zijn verkocht, overigens in een tijd dat er nog PvdA- en GroenLinks-wethouders waren. Zonder enig beding over het assortiment……

  3. @ Johan Bos, wat is er volgens u “zéér discutabel” aan de twee taafouten waarop u hier gewezen bent? Dit heb ik u al eerder gevraagd, maar u geeft geen antwoord.

    • Als Johan inhoudelijk klem gezet wordt en hij geen antwoord heeft, reageert hij niet meer. Dit is een vast patroon in zijn handelwijze.

      • Klem? Laat me niet lachen. Markesteijn had het over ’twee taafouten’, omdat hij alleen op de taal let, niet op de inhoud…Hij bedoelde taalfouten, denk ik. Had ik eens moeten proberen. Nou ja, ik begreep wat hij bedoelde en verder heb ik er, eerlijk gezegd, volkomen maling aan.

        • @ Johan Bos. Uitgerekend u – als grossierder in taalfouten – bent nu net niet de aangewezen persoon om anderen op typefouten te wijzen. U heeft de vraag van Markesteijn overigens nog steeds niet beantwoord. De lezers hebben uw trucjes echt wel door.

  4. “Het detailhandelsbeleid beschrijft de ruimte voor ontwikkeling in de grotere winkelgebieden, zoals de binnenstad, het Stationsgebied en Leidsche Rijn Centrum, in de stadsdeelcentra Kanaleneiland en Overvecht, in de grootschalige clusters The Wall en de meubelboulevard) en in de wijk- en buurtcentra. Ook bijzondere vormen van detailhandel krijgen aandacht, zoals ambulante handel, markten, standplaatsen, detailhandel op bedrijventerreinen, detailhandel in volumineuze goederen en internetverkoop.

    In de nota Ontwikkelingskader detailhandel 2012 (pdf, 355 kB) lichten we het beleid uitgebreid toe.

    Wat doet de gemeente?
    Het omgevingsplan (bestemmingsplan) legt vast waar winkels mogen komen. Als een initiatiefnemer een nieuwe winkel wil starten op een nieuwe plek, heeft hij vaak een omgevingsvergunning nodig om af te wijken van het omgevingsplan. De gemeente bekijkt dan of een vergunning bijdraagt aan het realiseren van het detailhandelsbeleid.”
    (https://omgevingsvisie.utrecht.nl/thematisch-beleid/detailhandel/)

    Nu eens kijken hoe dit in Amstelveen geregeld is. Het is toch te dol dat de gemeente geen voorwaarden kan stellen aan het soort winkels in het stadscentrum. Het overaanbod van textiel- en prullariawinkels geeft wel die indruk.
    Het wordt hoog tijd dat de neoliberale marktadepten wat minder te zeggen hebben.

  5. @ Johan Bos. Iemand die zich uitgeeft voor journalist noemt foutloos schrijven gelul. Waarvan akte. U zou hoogstpersoonlijk door de NVJ geroyeerd moeten worden.

  6. @ Johan Bos. Iemand die zich uitgeeft voor journalist noemt foutloos schrijven gelul. Waarvan akte. U zou hoogstpersoonlijk door de NVJ geroyeerd moeten worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.