De gemeente mag dan wel de contracten met beide scooters verhurende bedrijven (Check en Felyx) wegens overlast voor de inwoners hebben opgezegd, de vraag is helemaal of dat zo blijft. Raadsleden spraken over de  ‘deelmobiliteit’ woensdag en de Vervoersregio Amsterdam (VRA) hield een presentatie, die voornamelijk inhield dat er een onderzoek gaande is en er dit jaar een volgende fase daarvan komt.

Aan het einde van dit jaar krijgt de regioraad, bestaande uit 49 leden van wie vijf Amstelveense raadsleden, de resultaten van dat onderzoek voorgelegd.

Niet iedereen

Die Vervoersregio Amsterdam mist, zoals alle regionale samenwerkingsverbanden (die woensdag raadsleden met elkaar bespraken want het was een ‘regioavond’), de democratische legitimiteit, zoals wijlen PvdA-raadslid Harry van den Bergh al zei, in elk geval zijn vrees voor die realiteit uitsprak. Dat bleek ook tijdens het ‘regio-raadsgesprek’. VVD-raadslid Menno van Leeuwen constateerde dat in de Vervoersregio (met onder meer een eigen Gemeentelijk Vervoer Bedrijf) Amsterdam een zwaardere stem heeft dan alle andere gemeenten  (2:1). En Philip Bodenstaff van 50Plus stelde vast dat lang niet iedereen, onder wie veel ouderen, in staat is – zonder eigen vervoer – gebruik te maken van gedeelde voertuigen. Projectleider Mirjam de Keizer van de VRA zei dat het tenslotte gaat om van A naar B te komen en dat er een ‘overloop’ van Amsterdamse scooters is in de andere gemeenten van de regio, waardoor veel niet-gebruikers overlast door de vaste gebruikers ervaren. Daarentegen gaat het delen van auto’s wel goed, omdat die op gereserveerde plaatsen staan, maar hoe men daar komt is een tweede. Er loopt een op het ogenblik een pilot met zogeheten ‘flickbikes’, fietsen die men kan huren, gericht op het openbaar vervoer. Deelmobiliteit is een regionaal vraagstuk, werd door de presentatie duidelijk. De ambitie van de Vervoerregio is een betere regionale bereikbaarheid en ‘leefklimaat’. Maar deelmobiliteit moet juridisch en financieel haalbaar zijn, meldde de VRA-equipe. Voorwaarde is, zei die, dat de voor deelmobiliteit dienende voertuigen in Amsterdam moeten zijn te gebruiken, ook al lopen andere gemeenten er mee weg. Waarmee toch weer duidelijk werd dat de hoofdstad bepaalt….

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.