Met een verdeelde coalitie – de VVD was tegen – heeft de ChristenUnie het woensdag voor elkaar gekregen dat er bushokjes geen zogeheten ‘fossiele reclame’ meer wordt gemaakt voor bijvoorbeeld oliemaatschappijen, vliegreizen en benzineauto’s. De motie daartoe werd mede ingediend door GroenLinks.
Een derde van de gemeenteraad stemde tegen, de rest – een meerderheid – voor de motie.
Zestien jaar
Tot de tegenstemmers behoorde, behalve de VVD ook 50Plus, Actief voor Amstelveen (AVA), BVNL, CDA en Goed voor Amstelveen (óók een coalitiepartij). Maar coalitiepartijen D66 en PvdA, gesteund door Burgerbelangen Amstelveen (bbA) en SP, hielpen de indieners van de motie aan een meerderheid.
Fractievoorzitter Henk Stoffels herinnerde er aan dat Amstelveen in 2040 fossielvrij wil zijn. “Dat is over zestien jaar al”, zei hij. De ChristenUnie wil een bijdrage leveren aan de opwarming van de aarde en Stoffels pleitte voor meer leefbaarheid.
Landelijk
Overigens wees wethouder Frank Berkhout (D66) namens het gemeentebestuur er op dat lopende contracten niet zonder meer kunnen worden verbroken en hij zag meet in landelijke wetgeving. Maar als die er niet komt, kan plaatselijk wat ondernomen door te onderzoeken of het mogelijk is nieuwe contracten dan niet te sluiten al voorzag hij daar wel haken en ogen.
Bart Dorgelo (VVD) was het er mee eens dat de zaak landelijk geregeld moet worden en vond overigens dat het stimuleren van louter elektrische auto’s gepaard moet gaan met de garantie dat bezitters ervan laadpalen hebben die altijd stroom leveren. Fractievoorzitter Michel Becker zag in de motie een vorm van betutteling en beperking, maar raadslid Arnout van den Bosch, sinds kort van de PvdA-GroenLinks, vond dat men de fossiele brandstoffen niet meer moet promoten. Goed voor Amstelveen-raadslid Nachshon Rodrigues Pereira zag in de motie een vorm van stemmingmakerij en betutteling. Dat was tegen het zere been van fractievoorzitter Lennart de Looze van GroenLinks, die er geeg betutteling maar ontmoediging in zag.
Vijftig mille
Fossiele bedrijven geven volgens burgerraadslid Herman van Veelen van de ChristenUnie rond de €50.000 per jaar uit aan buitenreclame in Amstelveen. “Dat doen ze natuurlijk om ons méér fossiele energie aan te smeren”, zegt hij. “Dat staat lijnrecht tegenover de duurzame ambities van Amstelveen. Dan is het logisch om deze reclame te weren, net zoals we dat al tijden doen met tabaksreclame.”
Veel van de buitenreclame in Amstelveen wordt aanbesteed door de gemeente. Bijvoorbeeld reclame op bushokjes en borden op straat. De motie roept op om in goed overleg met reclamebedrijven de fossiele reclame op deze borden af te bouwen.
Er zijn volgens de CU al verschillende gemeentes die moties aannamen om fossiele reclame te weren. ‘In Amsterdam is bijvoorbeeld op de reclameborden van de GVB inmiddels geen fossiele reclame meer te zien.’