Ondanks de stromende regen was het concert in de Paaskerk aan het Augustinuspark zaterdagmiddag uitverkocht. Tot op de laatste plaats was de kerk bezet. De reden van het massale bezoek der matinee openbaarde zich bij binnenkomst. Op het podium het 90-koppige Pauluskoor, dat een verkwikking is voor wie er naar luistert.

Gestart twee jaar voor de tweede wereldoorlog als kerkkoor van de Pauluskerk, die in de oorlog de kant van het verzet koos midden in een destijds Duitse wijk, ontkwam het later wel aan dat gebouw, maar niet zijn vooral geestelijke achtergrond. Het bleef een Oratoriumkoor, dat overigens niet is weg te denken uit het totaal van het culturele Amstelveense leven.

Gjeilo

Terwijl musea, schouwburg, P60 en andere culturele instellingen meer aan de weg timmeren, dopt het Pauluskoor eigenlijk zijn eigen boontjes. Maar het blijft nu al 85 jaar zingen. Koorwerken van de zeventiende eeuw en later. Ook werken van hedendaagse componisten, zoals er zaterdag twee bij waren van de in 1978 geboren Noorse componist en pianist Ola Gjeilo en die van de Amerikaan Morten Lauridsen.

Linkerhand

Over pianisten gesproken: Tot kennelijke verbazing van dirigent Marcel Oosten gebruikte Charlie Bo Meijering, sinds vorig jaar vaste pianist bij koor, tijdens de laatste repetities en het concert zaterdag slechts zijn linkerhand. Hij was naar een van de repetities gekomen met zijn rechterhand in een mitella na een voor hem onfortuinlijke val. Op die manier had hij de koorwerken begeleid en hij deed dat ook gedurende het Matineeconcert in de Paaskerk, waaraan hij zelf twee piano solo’s toevoegde, wat tot daverend applaus van de bezoekers leidde. Hij speelde van de in 1897 overleden Johannes Brahms de Klavierstrücke Opus 119 en later Three Preludes van George Gershwin, de al op 38-jarige in 1937 overleden Amerikaan, die er in slaagde een klassieke muziek en jazz te verbinden; zijn bekendste werk is Rhapsody in Blue.

Brahms

Het koor zong ook het Schicksalskied en Liebeslieder-Walzer van Johannes Brahms. Het bijzondere van dat laatste (vijf liederen die achter elkaar gezongen werden) was dat dirigent Marcel Joosen, die zowel koordirectie als piano studeerde, speelde ter begeleiding. Samen met Charlie Bo Meijering.

Het Pauluskoor wil bijdragen aan de Amstelveense cultuur en doet dat meestal met drie concerten in twee jaar. Dat lijkt niet veel, maar de te zingen werken zijn uitermate complex, zag de verslaggever zaterdag. Natuurlijk hoort Bachs Matthäus Passion daarbij, doorgaans uitgevoerd in de Bovenkerkse Urbanuskerk, al moest in verband met de brand die dat gebouw goeddeels in as legde, uitgeweken worden naar de Augustinuskerk. Cultureel Amstelveen mag blij zijn een Pauluskoor te hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.