Het Cobra Museum hangt in financieel opzicht aan een zijden draad. Vorig jaar bedroeg het verlies € 350 en dat is dit jaar verdubbeld tot zeven ton. Het museum wil bij de bank een lening afsluiten, maar die zegt dat de gemeente dan daarvoor garant moet staan. Daarover beslist de gemeenteraad, die van cultuurwethouder Herbert Raat een brief kreeg, waarin hij de kwestie ‘zeer zorgelijk’ noemt.

Al jaren maakt de wethouder, in elk geval sinds 2018, zich zorgen over de vrijwel jaarlijkse culturele bijlegger. Eerst als penningmeester van de stad, later als wethouder van kunst en cultuur, een portefeuille die hij van zijn vorig jaar overleden collega Rob Ellermeijer overnam.

JAN

Het tekort over het vorige en dit jaar bedraagt ongeveer net zoveel als de jaarlijkse subsidie aan het museum van € 1,2 miljoen. Maar bij dat subsidiebedrag blijft het niet, volgens Raat. “Het pand is van de gemeente en er komen allerlei kosten bij”. Hij stelde enige tijd geleden één museale organisatie voor, waar ook Museum Jan in de Dorpsstraat onder zou vallen. Er kwamen protesten van de musea, zegt de gemeente. Van museum JAN is dat te begrijpen. Dat slokt een minimale subsidie (€ 170.000) op en maakte winst, ondanks de coronajaren (en de gedwongen lockdown). Het wil natuurlijk niet opdraaien voor de tekorten van het andere museum. De sluiting werd daar benut om een indrukwekkende verbouwing te realiseren.  “Met ruim 30.000 bezoekers zit het museum weer bijna op het niveau van vóór de coronacrisis”, zegt directeur Marieke Uildriks in het Jaarverslag over 2022.  “Wederom is het Museum in staat geweest om met een klein positief financieel resultaat af te sluiten, hetgeen gezien de Corona-omstandigheden en alle kostenstijgingen, een prestatie te noemen valt.” Het ‘positieve resultaat’ waarover Uildriks schrijft bedroeg € 338. In hetzelfde jaar ontving het Cobra Museum ruim 48.000 bezoekers en dit jaar verwacht het er 60.000, minder dan de eerder geprognotiseerde 90.000.

Voorgespiegeld

“Op maandag 21 augustus 2023 heeft een gesprek plaatsgevonden tussen de portefeuillehouder kunst en cultuur en de museumdirectie en drie bestuursleden van de Raad van Toezicht (RvT) van het Cobra Museum. Hieruit is gebleken dat de financiële situatie vele malen zorgelijker is dan eerder door het museum is voorgespiegeld”, schrijven Burgemeester en Wethouders, waar het dinsdag onderwerp van gesprek zal zijn, aan de gemeenteraad. Aanstaande woensdag is er een zogenaamd ‘raadsgesprek’ over de kwestie. Daar geeft Raat uitleg. Hij is persoonlijk een liefhebber van de Cobrakunst, maar ziet eigenlijk geen toekomst voor het (inter) nationale karakter van het naar die beweging – die slechts drie bestond – genoemde museum. Had zelfs enige tijd op zijn kamer een werk van Karel Appel, maar toen hij er achter kwam, na taxatie, dat het voor € 180.000 moest worden verzekerd, heeft hij het snel laten verwijderen en bij de andere kunstschatten uit de collectie van de gemeente gevoegd.

Collectie

Die collectie is overigens een verhaal apart. Het Cobra Museum heeft die in wezen niet, terwijl JAN over een glassculpturenverzameling beschikt en daardoor nationale bekendheid geniet. De meeste kunstwerken in Cobra zijn eigendom van de gemeente, hoewel in het museum opgeslagen. Dat is anders geweest. Cultuurwethouder Piet van den Heuvel, initiator van het Cobra Museum, sloot in 1988 een contract af met verzamelaar Karel Stuijvenberg over zijn collectie. Die zou in het nog te bouwen Cobra Museum worden ondergebracht. Zeven jaar later kwam het museum er. Piet van den Heuvel (VVD) was van dezelfde partij als Herbert Raat. In 2020 werd het 25-jarige bestaan van het Cobra Museum gevierd, nadat twee jaar eerder de zorgelijke financiële situatie daarvan was geconstateerd. Het is destijds ontworpen door oud-rijksbouwmeester Wim Quist, die ook voor o.a. het Kröller-Muller museum tekende. Maar Stuijvenberg heeft inmiddels de collectie aan het Cobra Museum onttrokken. “Die bestond uit vierhonderd schilderijen”, zegt Raat. “Ze konden het destijds niet eens worden en Stuijvenberg heeft de collectie verkocht.”

Open

Binnen de coalitie (VVD, D66, PvdA en Goed voor Amstelveen) wordt verschillend gedacht over wat er moet gebeuren. “Alle opties liggen open”, zegt Raat. Het betekent inclusief een faillissement. “Maar ik denk ook aan de medewerkers.” Personeelskosten komen ongeveer overeen met de jaarlijkse subsidie. De gemeenteraad moet zich over de zaak uitspreken, maar volgens een eerder rapport van het voor overheden werkende bureau DSP is Amstelveen te klein om er twee musea op na te houden. “Wij hebben geen heilige huisjes”, zegt Herbert Raat. Hij wil dat het Cobra Museum naast een culturele waarde ook een maatschappelijk wat waard is. Kennelijk is dat laatste er volgens hem niet van gekomen. “Als wij op de gemeentelijke organisatie gaan bezuinigen kan het niet zo zijn dat wij nog meer naar cultuur brengen.” Hij heeft een bedrag daarvoor gekregen, maar wil niet dat andere culturele instellingen inleveren omdat Cobra gered moet worden. “Ondanks de vele gesprekken is het museum niet met een realistisch verbeterplan gekomen”, schreef Herbert Raat aan de gemeenteraad. En: “Het Cobra Museum heeft na het gesprek op 4 juli ruim de tijd gehad om te reageren. Op maandag 21 augustus jongstleden, 2,5 uur voordat het bestuurlijke gesprek met de museumdirectie en de Raad van Toezicht zou plaatsvinden, ontvingen wij pas een reactie in de vorm van een document met hoofdpunten.” Hij voelt er niets voor om op de oude voet voor de komende vier jaar subsidie aan het museum toe te kennen, in de zekerheid dat het nooit genoeg zal wezen.

Foto boven (vlnr): Toenmalig raadslid Johan de Bie (VVD), wethouder Van den Heuvel (VVD) en Karel Stuijvenberg bij de opening.

 

13 REACTIES

  1. Het spijt me, maar als iemand 7 ton gaat verduisteren, mijn eerste gedachte is om aangifte te doen. Het personeel kost een jaar subsidie en dat is meer dan 1 miljoen euro! Opdoeken graag het hele museum en ipv Museum JAN op deze locatie te plaatsen! In feite heft het museum niets met Amstelveen te maken

  2. Jammer van de collectie, maar trek de stekker er maar uit. Van dat geld kunnen we genoeg andere culturele zaken financieren. Of misschien kan het gemeentehuis er in komen. Scheelt tenminste al 10 miljoen voor die parkeergarage bij het Oude Dorp en dat stuk grond van het oude gemeentehuis is ook goud waard. Plus het Stadshart wordt dan ook het bestuurscentrum, trekt ook weer mensen . Bovendien is het beter bereikbaar, want het ligt centraler.

  3. Alles voor het Cobra museum, zelfs geld dat voor zwembad de Meerkamp bestemd was ging naar het Cobra museum en dan vele de jaren dat de de raadsleden niet op de hoogte waren hoeveel geld er naar het Cobra ging!

  4. “Wij hebben geen heilige huisjes,” zegt de Amstelveense cultuurwethouder. Nee, maar wel een heilig paleis dat maatschappelijk geen waarde en geen functie heeft maar dat wel geld blijft opslokken dat beter besteed kan worden.

  5. “Wij hebben geen heilige huisjes,” zegt de hogepriester die de meeste ervan onderhoudt en bewaakt, zoals die onooglijke nazibunker, het houten noodgebouwtje aan de Randwijcklaan en die zotte historische trambaan.

    • Dat u tegen de bunker en de voormalige sjoel bent weten wij al. Maar in dit geval heeft hij geen heilige huisjes. Maar u ziet wederom kans de wethouder die niets goed doet te bashen.’Met schelden beschadig je niet alleen de beledigde persoon maar ook de publieke ruimte’, las ik van iemand. Wie was dat ook alweer?

  6. Frank Bikker, er zouden veel meer mensen plezier hebben van een fietsbaan op de plaats van de trambaan.

    Laat die tramzotten zelf voor hun hobby betalen ipv Amstelveners daarvoor te laten dokken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.