Hoewel het blijkbaar onuitblusbare bewijs dagenlang langs de Waddeneilanden voer, blijft de gemeente het elektrisch rijden stimuleren. Zij wil in elk geval dat het eigen wagenpark voor 2030 die energietransitie heeft doorgemaakt. Vorig jaar stelde VVD-raadslid Menno van Leeuwen, zelf elektrisch rijdend, er vragen over. Maar sindsdien is het gemeentelijk stil.
Het ging Van Leeuwen vooral om de brandbaarheid van elektrische auto’s in parkeergarages en andere bergingen.
Thema
Maar wethouder Floor Gordon van duurzaamheid wil zelfs de gemeentelijke zware vrachtwagens elektrisch laten rijden, nadat de honderd lichtere wagens daar al eerder aan moesten geloven. Het is trouwens niet te verwachten dat haar eigen D66-fractie zich erover uitspreekt, want fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven zegt uitsluitend met lokaal beleid bezig te zijn en verwijt amstelveenblog.nl een ‘fixatie op landelijke thema’s’. En de brand in een elektronische auto op een schip voor Ameland en Terschelling is nu eenmaal landelijk (en geen plaatselijk) nieuws.
Niet te bussen
De waarheid lijkt dat elektrische gevoede vervoermiddelen bij brand vrijwel niet te blussen zijn. De brandweer houdt een brandende wagen 24 uur in een dompelbad om af te koelen, maar ook daarna kan die volgens deskundigen nog spontaan in brand vliegen. Dat komt door de kwetsbare lithium accu’s. Een parkeergarage, waarvan men er in Amstelveen nogal wat heeft, kan instorten als daarbinnen door een elektrische auto brand uitbreekt.
Toen in de parkeergarage onder de Bankrastoren, waar zich het aantal elektrische auto’s en laadpalen snel uitbreidt, amstelveenblog.nl op het gevaar daarvan wees, antwoordden zowel eigenaar als makelaar dat het medium ‘wel een puntje’ had. In een uitzending van het tv-programma Kassa wezen al meer dan een jaar geleden experts op het gevaar. Veiligheidsdeskundigen van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies zijn van mening dat ondergronds laden verboden zou moeten worden, meldde het programma.
Ook emeritus hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale zegt dat het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote is kans op slachtoffers. In Amsterdam bezochten deskundigen de ondergrondse garages van Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, de Albert Cuypgarage en de parkeergarage van Amsterdam UMC-locatie VUmc. Niet één bleek veilig te zijn. De ramp, zoals door Ale bedoeld, lijkt nu op de Waddenzee te hebben toegeslagen. Maar misschien is dat te ver van Amstelveens huis.
Innovaties
Eigenlijk moet ondergronds laden dus worden verboden, zeggen veiligheidsexperts. Zover is de gemeente blijkbaar niet, die meldt dat zij in principe geen toezicht op laadpalen heeft, omdat het bouwbesluit 2012 (!) daar nu eenmaal geen specifieke voorschriften voor kent. “Innovaties zoals laadpalen staan niet beschreven in het bouwbesluit”, zei een gemeentelijk woordvoerster. “Maar als er sprake is van een situatie waarbij er een beroep wordt gedaan op gelijkwaardigheid (de gemeente vraagt dan om aan te tonen dat het bouwwerk eenzelfde mate van veiligheid biedt als een gelijkwaardig bouwwerk, waarvoor wel voorschriften zijn, red.) zou dit meegenomen kunnen worden in het afwegingskader.” Het komt er dus op neer dat de gemeente eigenlijk niets weet van de situatie in particuliere parkeergarages, omdat het nu eenmaal niet in het bouwbesluit staat.
Bij de bouw van de Bankrastoren heeft zij volgens haar samen met de brandweer gestuurd op het plaatsen van de lader in de nabijheid van de in- en uitgang van de parkeerkelder. Waarmee voorbij wordt gegaan aan de realiteit dat ‘opladers’ her en der verspreid zijn door de garage, naarmate het aantal elektrische auto’s groeit, zoals door de gemeente gestimuleerd. De eigenaar van het gebouw draagt volgens haar de eindverantwoordelijkheid voor brandveiligheid.
VVE
De gemeente kent niet of nauwelijks alle parkeergarages en vertrouwt volledig op de brandweer, die evenwel alleen de landelijke normen heeft. De verenigingen van eigenaren (VVE’s) vormen een apart probleem, omdat zij soms garages onder flats beheren, waar het aantal elektrische auto’s toeneemt. En volgens de (lokale) overheid zijn de eigenaren verantwoordelijk.
“Bij Kassa hebben zich meerdere bewoners gemeld die te maken gehad met een auto die tijdens het laden vlam vatte”, melde Kassa. “Het vuur was niet te doven en de enige optie was om de wagen gecontroleerd te laten uitbranden.”
“Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als een dergelijke brand in een ondergrondse garage ontstaat”, zegt technisch deskundige Peter Coppes.
Vrachtwagens
Terwijl landelijk op dit moment niet meer dan half procent van de vrachtwagens elektrisch rijdt, wegens onder meer de geringe actieradius en de gigantische accu’s die men met moet slepen, heeft de gemeente het juist voorzien op de zwaardere auto’s.
In 2021 werd nog vijftig procent van de CO2-uitstoot der gemeentelijke organisatie veroorzaakt door het wagenpark. Maar de laatste jaren zijn personenvoertuigen, scooters en 35 kleine bedrijfsvoertuigen van wijkbeheer, afvalbeheer, toezicht en handhaving al vervangen door elektrische voertuigen en fietsen. De komende jaren zal het wagenpark verder verduurzamen. Dieselvoertuigen worden vervangen door een combinatie van batterij elektrisch (BEV) en op termijn mogelijk waterstof elektrisch (FCEV), meldt de gemeente.
Transitieplan
In elk geval gaat de gemeente tot 2026 het wagenpark elektrisch maken. Overigens zijn voor de gladheidsbestrijding nog geen goede elektrische varianten beschikbaar. Volgens de gemeente wordt tijdelijk gebruik gemaakt van HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil), waarmee naar de mening van Gordon een behoorlijke reductie op de CO2-uitstoot wordt gerealiseerd. In de periode 2026 tot 2030 verwacht de gemeente dat er meer bekend is over waterstofvarianten als alternatief voor de overgebleven werktuigen en voertuigen. Het transitieplan betreft de vervangingsplanning van 16 bedrijfswagens, 17 vrachtwagens, 16 werktuigen en 3 veegmachines. Daarmee zij vele miljoenen gemoeid. Die financiële consequenties zijn verwerkt in de Perspectiefnota 2024, die de gemeenteraad in juli – omdat de meerderheid de coalitie vormt – goedkeurt. Maar bij de behandeling van de Perspectiefnota hoorde men geen raadslid over de gevaren die de elektrische auto’s met zich meebrengen.
Kan de hr. H van der Steenhoven zich niet beter aanmelden bij de BBB. De horizon van deze partij gaat tenminste niet verder dan de dorpspomp.
De belachelijkheid ten top dat Amstelveen Blog zich NIET voor 90% bezig zou houden met lokale thema’s.
“Maar bij de behandeling van de Perspectiefnota hoorde men geen raadslid over de gevaren die de elektrische auto’s met zich meebrengen.”
Nee, en ook niet over de veel ernstiger gevaren van het op grote schaal blijven verbranden van fossiele grondstoffen.
Ik zat er al op te wachten. Johan zit weer op zijn stokpaardje en citeert veel zogenaamde specialisten om zijn gelijk aan te tonen. vwb Ameland: in eerste instantie zouden er minder dan 40 fully BEV auto’s aan boord zijn. Later, na nauwkeurig bekijken van de vrachtbrieven, bleek ca de helft van de ca 4000 voertuigen elektrisch te zijn. Het werd lang geheim gehouden (beeldvorming), maar het waren auto’s van Mercedes en BMW. Gegeven de marktverhoudingen MOETEN die 2000 PHEV auto’s dus hybride geweest zijn. Elke auto aan boord (de 40 BEV’s uitgezonderd) bevat minstens 5 liter benzine, daar zijn overigens ook strenge regels voor.
Zeer waarschijnlijk is er op dek 5 een auto in brand gevlogen. Benzine only, hybride, BEV maakt niet uit: er ontstaat brand! Moet kortsluiting geweest zijn, kan bij alle types gebeuren.
Daarna branden alle bovenliggende dekkenvolledig uit, benzine genoeg om dit vuur gaande te houden! En dan komt een woordvoerder van de rederijen vertellen dat er hoognodig iets moet gebeuren, dit was al de 2e keer in korte tijd. (maar die vorige massale brand in februari betrof allemaal benzine only zeer dure Maserati’s, Bentleys, etc.
Hebben we het over nepnieuws: “Ameland” is er een van formaat!
Vliegt een benzine auto in brand, dat gebeurt 10x vaker, hoor je er niks over.
Gemeente Amstelveen is ZEER goed bezig, en zij heeft een voorbeeldfunctie ook nog.
Je gaat toch niet ontkennen dat:
1. Elektrische auto’s 24 uu in een dompelbad moeten en dan nog te kans lopen opnieuw in brand te vliegen
2. Benzine – auto’s gemakkelijker te bussen zijn
3. De brand op de boot dagenlang niet uitging
Benzine-auto’ zijn inderdaad gemakkelijker te blussen, maar benzine verwarmt het klimaat, raakt op, wordt onbetaalbaar, vervuilt de lucht en maakt ons afhankelijk van nare landen.
Benzine is dus ook niet ideaal. Voorlopig moeten accu’s apart worden getransporteerd of lokaal worden geproduceerd.
Onder ons gebouw is een grote parkeergarage met twee verdiepingen. Eigenlijk best wel een eng idee.
Ik zou mijn auto er niet neer zetten, ze lopen nu al regelmatig onder water……
En als we zo door gaan met fossiele brandstoffen gebruiken, lost het probleem van “moeilijk te blussen lithium branden” zichzelf op 🙂
Nu serieus:
Heb jarenlang LPG leaseauto gereden, mocht je nergens mee in een pakeergarage. Dat probleem bleek aanzienlijk minder ernstig dan gedacht. En zo zal het ook met BEV (volledig electrische) auto’s gaan. We moeten er nog aan wennen.