ProRail en BAM Infra Nederland ondertekenden donderdag een contract voor de verbouwing van het treinstation Schiphol Airport, als onderdeel van het verbeteren van het trein- en busstation en het creëren van meer capaciteit op de Multimodale Knoop Schiphol.

Het stationsgebied krijgt meer capaciteit, het station wordt overzichtelijker en looproutes worden voor reizigers logischer.

Daalpunten

Tijdens de verbouwing worden bestaande ‘stijg- en daalpunten’ aangepakt. Dit zijn de trappen, hellingbanen en roltrappen die van de treinperrons naar Schiphol Plaza leiden. De hellingbanen worden vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen worden verbreed. Ook worden van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. Verder komen er brandweringen rondom de stijg- en daalpunten en bestaande liften en worden de technische ruimten aangepast. Naar verwachting start aannemer BAM in voorjaar van 2023 met de verbouwing.

Over Multimodale Knoop SchipholOp
de Multimodale Knoop Schiphol (MKS) komen op een relatief klein gebied veel functies samen. De huidige MKS is gebouwd in de jaren ’90. Inmiddels is het treinstation uitgegroeid tot een van de vijf grootste stations van Nederland. Om voldoende capaciteit te creëren voor het groeiende aantal OV-reizigers zijn er aanpassingen nodig. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Haarlemmermeer, de Vervoerregio Amsterdam, NS, ProRail en Schiphol hebben al eerder de handen ineen geslagen om ervoor te zorgen dat Schiphol Airport een comfortabel en veilig knooppunt blijft voor reizigers.

Op de langere termijn worden op het treinstation ook nieuwe stijgpunten gerealiseerd, die een directe verbinding vormen met het bovengelegen busplatform.  Zo kunnen reizigers rechtstreeks naar en van het perron lopen. Hiermee wordt de drukte op Schiphol Plaza ontlast. Meer informatie over MKS? Zie ook: Schiphol Tomorrow | Multimodale Knoop Schiphol.

Op de foto: Arjan Bieshaar, projectdirecteur MKS (links) Henk Post, directeur Civiel BAM Infra (midden) en Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord ProRail (rechts). Foto: Gerrit Serré

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.