Er komen geen studentenwoningen in Kronenburg. Volgens het Rijk ligt het gebied te dicht bij Schiphol. Demissionaire ministers De Jonge en Harbers nemen het advies van  een ambtenaar, die diverse oplossingen had om de bouw van 2500 kamers toch door te laten gaan, niet over.

Het gebied ligt al jaren braak en krakers hebben er een tentenkamp opgeslagen. De gemeente en de eigenaren  van de gronden zijn teleurgesteld over en zegen zich te gaan zich ‘herbezinnen’ op de toekomst voor het gebied.

RvS

Wethouder Floor Gordon van Ruimte Ordening zegt de gang van zaken niet te hebben verwacht, hoewel de Raad van State (RvS) een streep door haar plannen haalde met een beroep op het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol (LIB). Gordon zegt dat zij zich al jarenlang inzet voor de bouw, samen met partners, waaronder de woningcorporatie voor studenten DUWO, gemeente Amsterdam, Metropool Regio Amsterdam, provincie Noord-Holland en de grondeigenaren in Kronenburg. “Daarmee dragen we bij aan de oplossing van het nijpende tekort aan studentenwoningen en het terug brengen van de levendigheid in het gebied.”

Geen perspectief

Het rijk verzocht een topambtenaar verschillende oplossingsrichtingen uit te werken. Dat advies namen de inmiddels demissionaire ministers niet over en Amstelveen moet terug naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toeziet op naleving van regelgeving. Die inspectie verwees ook naar het LIB.

Floor Gordon ziet geen perspectief voor studentenwoningen. “Het zou mooi zijn als politieke partijen zich hard maken om hier wel studentenhuisvesting te realiseren, pal naast de huidige studentencampus.” Zij doelt daarmee op Uilenstede, waar Kronenburg pal naast ligt.

Geen eindstation

De gemeente wil zich met de grondeigenaren herbezinnen op de toekomst van het gebied. Volgens Gordon hebben die eigenaren bewust er voor gekozen om met de gemeente al vijf jaar samen te werken aan één grote gebiedsontwikkeling met op elkaar afgestemde bouwplannen en voorzieningen. “Het deels braakliggende Kronenburg met verouderde en leegstaande kantoren mag en kan geen eindstation zijn,” zegt Gordon.

20 REACTIES

  1. Laat men liever eens gaan kijken of men geen universiteiten in leegloopgebieden kan vestigen, tenslotte zijn het wel banenmotoren.
    Werk is hier namelijk genoeg, maar geen huisvesting voor mensen met gewone inkomens.

  2. Dit is dus wat je krijgt als je uit populariteit overwegingen eerst fel te hoop loopt tegen Schiphol en het zogenaamde onleefbare geluid wat al die onschuldige vacantiegangers produceren. Kortom gemeente Amstelveen nu ook gewoon de consequentie accepteren. Wat je zaait zal je oogsten.

    Wellicht kunnen we er nu een Natura2000 gebied van maken. Ook daarmee heeft de politiek zich landelijk aardig in de vingers gesneden en is er shit met de boeren en kan er geen huis meer gebouwd worden. Wat je zaait zal je oogsten.

    • Het probleem van teveel stikstof is mede veroorzaakt door de boeren, met instemming van Wageningen, toestemming van de overheid (politiek en bestuur) en geld van de Rabobank. Men kon niet doorgaan met het negeren van de gevolgen hiervan.

      • Mijn zoon reisde heel de wereld over en moest telkens uitleggen van Stikstof is. Kennelijk is het alleen een probleem van Nederland, niet voor Indonesie of India. Maar ja, we bereiken dat de 0,000036 van een graad opwarming van de aarde tegengaan á la 28 miljard euro. Rob Jetten moest er zelf om lachen, maar dat weerhield hem niet van die 28 miljard. De Stikstoffuik waar we allemaal in zwemmen……

        • Afgezien van die stikstoftoestanden is het zo dat door de agrarische industrie de grond overbelast wordt, waardoor er steeds meer kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Het is niet voor niets dat het aantal bestuivende insecten insecten onrustbarend afneemt. Het is zelfs zo erg geworden dat men in bepaalde gebieden bestuiven met de hand toepast. Dit soort zaken lijkt me op de lange termijn niet gunstig voor onze voedselproduktie. Daarnaast is het toch van de zotte dat men al op goede grond zonneweides aanlegt. Het lijkt mij dat je die gebieden beter kunt gebruiken voor wat minder intensieve land-en tuinbouw en veeteelt en dat je eerst eens al andere mogelijkheden van stroom opwekken bekijkt.

    • Waarom legt uw zoon het stikstofrobleem niet aan ú uit? U kunt wel wat extra info en kennis over de werking van de natuur gebruiken.

      • Ik neem aan dat u niet Olaf Oomes, maar wij wilde antwoorden. Ik heb De Stikstoffuik gelezen, waarvan zelfs een tegenstander moest toegeven dat de feiten klopten. Het is geschreven de natuurkundige Jaspers, overigens noemt u die steeds journalist. Natuurlijk wordt hij bij de wappies gegooid. zoals alle wetenschappers die een ander geluid laten horen.

  3. Kansai International Airport ligt op een kunstmatig eiland in het midden van de baai van Osaka, 38 km ten zuidwesten van het station van Osaka, gelegen in drie gemeenten, waaronder Izumisano (noorden), Sennan (zuiden) en Tajiri (centraal) in de prefectuur Osaka, Japan. Misschien wordt het nu niet echt tijd om Schiphol Airport ook naar de zee te verplaatsen?

    Al lang wordt over deze mogelijkheid gesproken, maar er gebeurt gewoon niets. Business as usual…

    • Dank voor dit stukje aardrijkskunde echter toch een enkele opmerking.
      Bij mijn weten is dit reeds ergens in de jaren 70/80 onderzocht en toen al als niet realistisch/uitvoerbaar afgewezen. Daarbovenop is de Noordzee inmiddels vol geplempt met windmolens iets waardoor op basis van internationaal (ICAO) overeengekomen veiligheidscriteria in de vorm van obstakelvlakken het waarschijnlijk onmogelijk zal blijken om veilige in- uitvliegroutes te ontwerpen voor een eventuele locatie aldaar.

    • @ Stefan Volgens Wikipedia heeft deze luchthaven maximaal 140.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Dat is nog geen 30% van Schiphol. Het vergt ook een enorme investering en ik zit mij af te vragen of dit voor ons land wel lonend is, want bij ons is het meeste vliegtuigverkeer wel transito. Tevens zal de bijbehorende infrastructuur ook een aanslag zijn op de natuur van onze Noordzeekust.

  4. Er kunnen geen woningen gebouwd worden omdat veel mensen menen heel de wereld over te moeten reizen met het vliegtuig. Partijen als VVD en D66 laten dit allemaal gebeuren. Zij vinden de bedrijfswinsten van luchtvaartmaatschappijen belangrijker dan de vraag of mensen een – betaalbaar – dak boven hun hoofd hebben.

    • Die bedrijfswinsten mogen er best zijn, maar ik heb van geen andere oplossing gehoord dan bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Dat is maar een deeloplossing. Aan de ene kant heb je een woonruimte-overschot en aan de andere kant woningnood. Ga eerst nu eens wat aan dat woonruimte-overschot doen. Zo is mij bekend dat vele ouderen in het KKP ( die buurt ken ik vrij goed) alleen in een soc sector huis wonen, waar best een gezinnetje kan wonen, maar deze ouderen kunnen niet doorstromen omdat de huur dan veel te hoog wordt.
      Van de SP t/m de VVD heb ik hier ook maar iets van een oplossing voor gehoord.De één brult meer soc woningbouw en de ander doorstromen. Begin eerst eens aan zaken die kunnen, zoals het bouwen van studio’s of kleine 2 kamerappartementjes voor ouderen zonder allerlei winstmodellen. Ook kun je hier en daar best verdichten. Zo weet ik in mijn buurt zo al 4 plaatsen waar je 2 of 3 tiny houses neer kunt zetten zonder dat dit storend is voor de omgeving. Partijen moeten eens kijken naar wat hun overeenkomsten zijn en niet constant hun eigen stokpaardjes berijden.

    • En wat reizen betreft. Voor bestemmingen dichtbij zijn genoeg andere mogelijkheden dan per vliegtuig, maar dan moet voor een concurrentie er wel een belasting op kerosine komen.

      • Waarom moet er belasting op kerosine komen Frank?
        De trein gebruikt geen kerosine dus het heffen van belasting op kerosine voor de luchtvaart om hun concurrentie positie te ondermijnen komt mij wat krampachtig en gezocht over. Dit lijkt mij dus niet de oplossing. Daarenboven is het vervoer met trein en auto in alle ons omringende landen over het algemeen beduidend goedkoper. Kijk alleen maar naar b.v. de benzineprijs aan de pomp. Je moet dus die issues aanpakken die er voor zorgen dat het (mogelijke) alternatieve vervoer vanuit ons land te duur is. Meestal bereik je dit het best met het verlagen van de belastingdruk.
        Kortom zolang het vervoer per b.v. de trein vanuit ons land bedroevend duur en slecht is zal het vliegtuig preferent blijven voor de gemiddelde reiziger. Of is het jou intentie om willens en wetens het toch al schaarse geld uit de zakken van de mensen te kloppen?

        • Nee , een trein rijdt ook niet op kolen en een auto op scheepsdiesel. Wat een redenatie, maar als je gelijk wilt hebben , krijg je het van mij, hoor. Doei!

  5. Mensen hoeven helemaal niet over de hele werld te vliegen..Die ‘behoefte’ wordt hun voor veel reclamegeld aangepraat door de luchtvaart- en reisindustrie die profiteert van fiscale vrijstellingen.

    Steeds schaarser wordende fossiele grondstoffen worden op grote schaal verspild voor kortstondige genoegens ten koste van klimaat en leefmilieu. Heel eigenzuchtig en kortzichtig allemaal.

  6. Luhtvaart is op de huidige schaal niet vol te houden ivm energieverbruik en schadelijke effecten. Afbouwen, dus, tot een duurzame schaal. Wat moet dat moet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.