Hoewel verkeerswethouder Herbert Raat van de ene school naar de andere loopt wegens ellende met het naar school brengen en halen per auto van leerlingen, kwamen ouders, directie en scholieren van Kindercampus King zelf toch wel met een ander plan. In de petitie ‘Onze kinderen veilig naar school’ reikten zij gezamenlijk ook oplossingen aan, plus de vraag in lijn daarmee gemeentelijke maatregelen te nemen.
Namens de Leerlingenraad waren Megan ven Elin er, die bleken te weten wat zij wilden. Een verder een delegatie van de Medezeggenschapsraad en natuurlijk de directie van KCK. Directeur Jeroen Terbreggen overhandigde de petitie donderdag aan verkeerswethouder Herbert Raat (foto).
Kostverlorenhof
Kindercampus King aan het Oostelijk Halfrond heeft niet alleen een parkeerprobleem, maar ook in de drie straten in de directie omgeving die het oversteken bemoeilijken. Tegenover de school ligt de supermarkt Dirk van den Broek, als onderdeel van Kostverlorenhof, met een eigen (blauwe zone) parkeerterrein. Logisch dat daar de leerlingen brengende auto’s wel gebruik van maken, maar er moet vervolgens naar de school worden overgestoken.
Almere
Dat halen en brengen moet minder worden, vinden de indieners van de petitie, hoewel kinderen begrepen dat ver van de school wonende leerlingen met de auto worden gebracht. Er woont er zelfs een in Almere, die daarheen van Amstelveen is verhuisd. Een bijkomend probleem is dat precies in de piekuren ook vrachtwagens er zijn om Kostverlorenhof te bevoorraden en er veel (brom) fietsers en voetgangers zijn. Het geheel is volgens de petitie onoverzichtelijk, door onder meer afslaand verkeer en het van de parkeerplaats wegrijden van auto’s. En dat wordt allemaal nog erger bij slecht weer. Waar nog bij komt dat ’s morgens iedereen schijnt haast te hebben.
Zorgen
Wethouder Raat had manager Paul Gilissen van de betreffende afdeling meegenomen. Raat is natuurlijk voorstander van een soepel lopend verkeer, zeker bij de scholen, maar herinnerde er aan dat het parkeren steeds moeilijker wordt, vooral doordat Amsterdam besloot in heel de stad betaald parkeren in te vieren en men in Amstelveen wel mee moest om te voorkomen dat men met auto’s naar hier uitweek. Intussen hebben zowel ouders van leerlingen en directies van scholen, maar ook de gemeente wel zorgen over het steeds drukker wordende verkeer en de parkeerchaos.
In de petitie, die nu door de gemeentelijke afdeling verkeer wordt bestudeerd, worden onder meer toezichthouders, een 30 kilometer uitrit (ook bij Dirk van den Broek), beperking van de snelheid tot maximaal 30 kilometer overal in de omgeving van de school en een ‘Kiss and ride strook’. Volgens Raat komt er na de meivakantie een gemeentelijk antwoord op de petitie. “Sommige van de oplossingen worden wel overgenomen, misschien andere niet”, zei hij. “Maar wij bekijken in elk geval de situatie.”