Vijf van de twaalf (!) partijen in de gemeenteraad willen duidelijkheid over Schiphol. Wordt en nu gekrompen of niet, vragen zij zich af. En bbA, BVNL, ChristenUnie, GroenLinks en 50PLUS klagen verder over de geluidshinder. Zij hebben het college van B en W schriftelijke vragen gesteld.
Tijdens het 7 maart gehouden zogenaamde ‘stadsgesprek’  constateerde Simon Lutz van GroenLinks dat daar trouwens de meeste aanwezigen erg kritisch waren. “Inwoners hebben zorgen over de negatieve effecten van Schiphol op hun gezondheid”, zegt hij. “Ze denken dat Schiphol altijd maar kan doen wat het wil en de woningbouw in Amstelveen tegenhoudt.” Het zit volgens hem de Amstelveners heel hoog.

Meetpunten

De partijen verwachten van het college niet de spierballen om Schiphol eigenhandig aan te pakken, maar roepen wel op tot een meer assertieve houding van B&W. Zij stellen het uitrollen van een goed meetsysteem in Amstelveen voor of verbetering in het inzichtelijk maken van bestaande metingen. Mogelijk maken die een groot verschil maken, zeggen ze. ‘De meetgegevens geven de inwoner duidelijkheid en houvast.’ Het college moet naar hun mening alles doen wat in haar vermogen ligt om inwoners te beschermen.

Buitenveldertbaan

Volgens Kitty Huisman van bbA deugt er op dit moment van die meetpunten weinig. Het geluidsmeetpunt aan de Bourgondischelaan is al sinds half november, als gevolg van een stroomafsluiting, buiten gebruik, constateert zij. “Juist nu de Buitenveldertbaan zeer frequent wordt ingezet, met het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan, een ongewenste situatie.” Haar standpunt leidde tot vragen over verantwoordelijkheid voor geluidmeetpunten en ook of de situering ervan logisch is. Bourgondischelaan ligt namelijk niet recht onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan.

Krimp niet zeker

De vragenstellers herinneren eraan dat de minister dat Schiphol zou gaan krimpen. Maar die belofte staat nu onder druk. De KLM spande met een grote groep advocaten en lobbyisten een kort geding aan en wil de minister laten onderzoeken of de krimp onnodig blijkt, met andere oplossingen in de zogenaamde ‘experimenteer-regeling’. Ook berichten over het eventueel openstellen van een vierde aanvliegroute naar Schiphol, haalden recent het nieuws, zeggen de lokale politici.

Verontreiniging

“Betrouwbare informatie is een niet te onderschatten wapen,” vindt Dianne Hoefakker van de ChristenUnie. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of helemaal niet bekend wat de uitstoot van Schiphol is en hoeveel ultrafijnstof wij inademen wij bijvoorbeeld. De partijen vragen zich ook af wie er verantwoordelijk is voor alle metingen, waar de meetpunten zich bevinden en of burgers met behulp van amateurmeetstations een eigen bijdrage kunnen leveren aan de meetdichtheid.

De vragenstellers willen ook weten wat de gemeente nou eigenlijk wil en kan doen als gemeten waarden grenzen overschrijden. In de bestaande meetsystematiek worden soms schattingen of rekenmodellen gebruikt om vast te stellen of iets potentieel gevaarlijk is. De vijf partijen vragen zich af of dit voldoende betrouwbaar is.

3 REACTIES

    • Zoals gewoonlijk nergens! Duiken en vooruitschuiven is altijd het devies van deze man geweest. Trouwens hij is al ver over datum.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.