Of het gemeentelijk antwoord was op een inspreekster Nieuwzwaag bij raadsleden, moeder van een scholiere van de Piet Heinschool, is niet bekend. Maar in elk geval zegt de gemeente de gevaarlijke situatie voor overstekende leerlingen op Kazernepad aan te pakken.

Er worden op het Kazernepad, tussen het Oude Dorp en de Molenweg, door de gemeente binnenkort drempels geplaatst om het oversteken voor schoolgaande kinderen veiliger te maken.

Drempels

De directie van de naastgelegen openbare basisschool Piet Hein en D66-raadslid Youssef Ben Idder hebben, naast de inspreekster, de onveilige verkeerssituatie gemeld bij wethouder Herbert Raat (verkeer). Die het natuurlijk al had gehoord. Er komen bromfietsdrempels.

Spitsen

Wethouder Herbert Raat nam half november zelf een kijkje op locatie, samen met schooldirecteur Michel Houttuin, adjunct-directeur Vivian de Vries, raadslid Ben Idder en een verkeersdeskundige van de gemeente. Het doorgaande fietspad kruist een oversteekplaats van schoolkinderen vanuit een woonwijk naar school. Zowel ’s ochtends als ’s avonds kunnen daar in de spits gevaarlijke situaties ontstaan door onder meer snelle e-bikes en fatbikes. Dat meldde ook mevrouw Nieuwzwaag, maar het speelt trouwens in heel Amstelveen. De school is een petitie gestart onder ouders van leerlingen. “De bromfietsdrempels zorgen ervoor dat de snelle e-bikes moeten afremmen, waardoor zij beter kunnen anticiperen op kinderen die hier plotseling kunnen oversteken”, zegt verkeerswethouder Raat. “Het wordt steeds drukker op de fietspaden en daarom is het belangrijk om de verkeersveiligheid hier goed in de gaten te houden. Waar nodig zullen we zoeken naar op maat gemaakte oplossingen.” Overigens worden snelle fietsen en scooters veelal bereden door scholieren van het Keizer Karel College (KKC), zei Nieuwzwaag. Zij had daar ook geklaagd, maar dat was min of meer aan dove-mansoren.

 Markeringen

Naast de bromfietsdrempels worden er op het Kazernepad (school) markeringen op de weg aangebracht die duiden op een oversteek. Er is ook gekeken naar het aanbrengen van een zebrapad, maar die mogelijkheid viel af, omdat de ervaring leert dat niet alle fietsers stoppen voor zebrapaden, zegt de gemeente. Dat kan volgens haar zorgen voor onveilige situaties wanneer kinderen het zebrapad oprennen. Ook zou het in de spits kunnen zorgen voor ‘kettingbotsingen’ als de voorste fietsers van een groep keurig stoppen en achteropkomende fietsers dit te laat in de gaten hebben. Op het fietspad wordt al via borden gewaarschuwd dat er een oversteekplaats voor schoolgaande kinderen nadert, maar dat blijkt onvoldoende.

Fotobijschrift: Vlnr Adjunct-directeur OBS Piet Hein Vivian de Vries, directeur Michel Houttuin, wethouder Herbert Raat, D66-raadslid Youssef Ben Idder en een verkeersdeskundige van de gemeente.

2 REACTIES

  1. Ik ben 67 maar dit probleem speelde al in mijn tijd toen haast iedereen >16 een brommer had. Toen werd dat soms opgelost door een rigide controle waarbij men niet schroomde om brommers in beslag te nemen en boetes uit te delen. Dan was het weer een paar maanden normaal. Wel had men toen klaar-overs, een fenomeen wat nu geloof ik uitgestorven.

  2. “De bromfietsdrempels zorgen ervoor dat de snelle e-bikes moeten afremmen, waardoor zij beter kunnen anticiperen op kinderen die hier plotseling kunnen oversteken”,
    zegt verkeerswethouder Raat.”

    Goed idee. Als hij het scooterverbod in het voetgangersgebied van het Stadshart niet wil handhaven kan hij daar op zijn minst zulke drempels aanleggen om voetgangers en spelende kinderen te beschermen tegen scooters en elektrische fietsen en fatbikes.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.