Omdat het bij het wijkcentrum Westend op het Westwijkplein te gevaarlijk wordt, waarover omwonenden er raadsleden geklaagd hadden, gaat verkeerswethouder Herbert Raat daar ingrijpen. Onder anderen inwoner en vrijwilliger Ernst van Leenen.

Er zou sprake zijn van een gevaarlijke situatie als bezoekers het wijkcentrum verlaten en geconfronteerd worden met (elektrische) fietsers en scooterrijders die langs de uitgang van het wijkcentrum rijden.

Handhaving en politie

De gemeente benadrukt dat het Westwijkplein voetgangersgebied is. Vooral op donderdagmiddag, als ouderen klaverjassers naar buiten lopen, lopen zij de kans van de sokken gereden te worden. “Ook na veel aanspreken door handhaving en politie is hier nog steeds sprake van”, zegt de gemeente, die toegeeft dat fietsenrekken bij de supermarkt en de bibliotheek voor verwarring kunnen zorgen over of er gefietst mag worden of niet.

Onduidelijkheid wegnemen

“Op advies van de politie gaat de afdeling verkeer bekijken welke fietsenrekken er buiten het voetgangersgebied geplaatst kunnen worden, bijvoorbeeld naar de uitgangen van het winkelcentrum”, zegt verkeerswethouder Raat. “Waar het kan, gaan we de situatie zo snel mogelijk aanpassen. Ook komen er borden die aangeven dat je de fiets of scooter niet meer op die plekken mag parkeren. Door de verkeersituatie aan te pakken, willen we onduidelijkheid over wat wel en niet mag wegnemen. Begin volgend jaar gaan we de nieuwe situatie evalueren. We hopen dat het winkelcentrum gezellig druk blijft en de verkeersdeelnemers rekening blijven houden met elkaar.”

Fotobijschrift: Herbert Raat bezoekt wijkcentrum Westend met Ernst van Leenen, handhavers en de wijkagent.

6 REACTIES

  1. “Er zou sprake zijn van een gevaarlijke situatie als bezoekers het wijkcentrum verlaten en geconfronteerd worden met (elektrische) fietsers en scooterrijders die langs de uitgang van het wijkcentrum rijden.”

    “De gemeente benadrukt dat het Westwijkplein voetgangersgebied is.”

    “Ook komen er borden die aangeven dat je de fiets of scooter niet meer op die plekken mag parkeren. Door de verkeersituatie aan te pakken, willen we onduidelijkheid over wat wel en niet mag wegnemen.”

    Deze situaties bestaan al vele jaren in het Stadshart en op het Stadsplein. Toen ik de wethouder(?) ooit beleefd per brief verzocht om alstublieft de verkeersregels en borden te handhaven, antwoordde hij in het Amstelveens Nieuwsblad:
    “Dat is niet de stad die wij wensen.”

    Westwijk is dus de stad zoals wethouder Raat (VVD) die wenst. Als hij van inzicht is veranderd, moet hij in het Stadshart beginnen.

    Hier rijden al jaren scooters, snorfietsen, motorfietsen, fatbikes en gewone electrische fietsen tussen de voetgangers en spelende kinderen. Die gemotoriseerde voertuigen staan overal in het voetgangersgebied geparkeerd. Ook daar wordt niet tegen opgetreden.

    Het is een zooitje en de wethouder is daarvoor verantwoordelijk. Zijn mooie praatjes zijn ongeloofwaardig.

  2. Selectieve handhaving, dus. In buurten en wijken waar een wethouder, raadslid of hoge ambtenaar woont, wordt beter gehandhaafd en zijn ook andere dingen goed geregeld. Dit artikel geeft daarvan een voorbeeld.

    De enige manier om een scooterverbod in een voetgangersgebied te handhaven, is het instellen van een parkeerverbod voor die dingen.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.