Amstelveen krijgt de grootste tijdelijke brug van Europa. Om het verkeer tijdens de verbreding van de A9 door te laten stromen werd donderdagnacht het eerste dek ervan ingehesen via een enorme kraan.

De totale brug, die 94 bij 34 meter groot is en 1815 ton weegt (ruim 1,8 miljoen kilo), bestaat uit drie delen waarvan het meest oostelijke ’s nachts werd geplaatst, omdat er dan minder verkeer is. Zo’n gedeelte is dus ruim 31 meter lang.

Zes rijstroken

De beide andere delen kunnen overdag gerealiseerd worden, omdat zij geen of in elk geval weinig verkeershinder veroorzaken. Volgende week beginnen de laatste werkzaamheden voor het tijdelijke viaduct over de Keizer Karelweg, aan de zuidkant van de A9. In drie weken tijd wordt het dek, bestaande uit 39 onderdelen, ingehesen. De tijdelijke brug heeft zes rijstroken. Het is onderdeel van de ‘bypass’, de tijdelijke rijstroken die aan de zuidelijke zijde van de A9 worden aangelegd.

50 medewerkers

Het inhijsen van de dekdelen van dit grootste tijdelijke viaduct van Nederland was een spektakel, waarvoor zo’n beetje vijftig medewerkers van Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer VeenIX present waren. Ook wethouder Adam Elzakalai (A9) was er bij. Lammert Postma van Rijkswaterstaat vertelde dat voor de het werken aan de A9 speciaal de aannemingscombinatie VeenIX is gevormd, dat ongeveer tweehonderd medewerkers heeft, waar aan Spaanse aannemer de grootste is. De tijdelijke brug komt over dertien steunpilaren te liggen. Maar voor de tijdelijke brug is de firma Jason ingezet, specialist in ‘bridging’.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.