De zorgen over het WMO-vervoer van de raadsleden Ewa Petiet en Kitty Huisman, beiden van Burgerbelangen Amstelveen (BBA), blijken min of meer terecht geweest. Maasstad Regie Central Nederland, die ervoor zou zorgen van 1 januari af, heeft de handdoek in de ring gegooid. Per 1 november stopt het bedrijf met WMO-vervoer, delen B&W aan de gemeenteraad me. Er is een vervanger gevonden, maar die is veel duurder, laten zij de raad weten.

Wmo-vervoer is voor inwoners die hun eigen vervoer niet meer zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als iemand door een handicap, beperking of psychische aandoening niet meer kan reizen met het openbaar vervoer. WMO staat voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Communicatie

Het regende krachten sinds MRC Nederland in Rotterdam aantrad. Inwoners werden te vaak te laat opgehaald en ook de communicatie van de klantenservice van de vervoerder naar de inwoners was onvoldoende. MRC nam per 1 januari het stokje over van Munckhof Taxi, na een aanbesteding door de gemeente. Over de vele klachten schreven B&W aan de gemeenteraad, legden de vervoerder een boete op en drongen in april al aan op verbetering. Maar die kwam kennelijk niet.

Duurder

In de kring van gebruikers en de politiek ontstond het beeld dat B&W bij de aanbesteding meer hadden gekeken naar wie het goedkoopste was dan naar de kwaliteit die men daarvoor kreeg. Het college van Burgemeester en Wethouders kwam nu overname van het vervoer met de tweede op de lijst van de aanbesteding overeen. Maar die is, zoals was voorspeld, veel duurder. B&W verklaren dat door te wijzen op de gestegen loon- en brandstofkosten, de inflatie en verduurzaming door middel van het gebruik van elektrische auto’s. De kosten blijven dit jaar nog binnen het WMO-budget, maar volgend jaar niet, blijkt uit de brief van B&W.

€ 12 miljoen

De twee BBA-raadsleden vroegen schriftelijk eigenlijk of het gemeentebestuur soms meer op wat MRC Nederland kost dan op de geleverde kwaliteit had gelet bij de aanbesteding. Onduidelijk is ook of men wegens de inmiddels gestegen kosten aanpassing van het contract met de eerste vervoerder heeft overwogen. Vorig jaar vond de nieuwe aanbesteding plaats, waarbij een opdracht van ruim € 12 miljoen over zes jaren in het geding was. Maasstad Regie Central in Rotterdam won en zou met ingang van 1 januari in Amstelveen en Aalsmeer het vervoer regelen. Sindsdien regende het dus klachten, met name omtrent het niet of (veel) te laat ophalen van inwoners.

Contractbreuk

De nieuwe vervoerder neemt het personeel van zijn voorganger over en de vaste gebruikers worden omtrent wat er inmiddels is gebeurd geïnformeerd. De gemeente zei wekelijkse gesprekken met MRC Nederland te hebben en daarbij te wijzen op de contractafspraken. Zij eiste dat de dienstverlening op korte termijn op het niveau van de contractafspraken zal zijn. Als niet voldaan werd aan de contractuele afspraken, zou de gemeente naast de boete, zich beraden op verdere juridische stappen. Overigens wil de gemeente proberen MRC Nederland contractbreuk in de schoenen schuiven en daarvoor een vergoeding eisen.

5 COMMENTS

  1. Dit is wat je krijgt dus met aanbestedingen die niet op kwaliteit selecteren…en alleen maar voor ‘voldoende’ kwaliteit gaan maar geen echte beoordelingen en selectie daarop…

  2. “Over de vele klachten schreven B&W aan de gemeenteraad, legden de vervoerder een boete op en drongen in april al aan op verbetering.”

    Johan toch. Dit lijkt wel steno.

    “Het college van Burgemeester en Wethouders kwam nu overname van het vervoer met de tweede op de lijst van de aanbesteding overheen.”

    overname met de tweede lijst van de aanbesteding OVERHEEN? Overheen????

    Johan je taal kan echt beter het komt je stukken niet ten goede!

    Waarom haal je de correctietips weg uit de commentaren, schaam je je voor je eigen taalfouten?

    Wie is trouwens de nieuwe vervoerder?

    • Wie de nieuwe vervoerder is, heb ik gevraagd, maar ik wacht nog op antwoord. Overigens heb ik het artikel aangepast, maar als je niet meer ter zake doende commentaren wil laten staan: Mij best.

  3. Bij deze wil ik Amstelveen condoleren met de keuze voor RMC als WMO-vervoerder. RMC heeft enorme personeelstekorten, laat mensen in de koud staan, belt klanten simpelweg af of met de mededeling dat men structurele problemen heeft en dus men lang moet wachten.

    Van de regen naar de drup. Hoe kan RMC deze klus aannemen als men dit gewoon al weet!?
    En hoe kan Amstelveen erin stinken, van probleem naar probleem! Amstelveen wordt eens wakker!?!?!?

    hier staat in dat ze voor RMC hebben gekozen
    https://amstelveen.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/29a43f87-4d14-4b71-92fc-9e888fb7f76e?documentId=d4b0a2ad-de91-4033-be80-b82f10a51d04

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.