Media mochten er uiteraard van de zogenaamd participatie minnende lokale overheid niet bij zijn, althans amstelveenblog.nl niet, maar uit een reclameachtig persbericht achteraf van de gemeente blijkt dat wethouder Adam Elzakalai (Economische Zaken) drie horeca concentratiegebieden heeft bezocht: Stadshart, Amstelzijde en het Oude Dorp. Om te horen hoe het gaat na een voor de horeca moeilijke coronaperiode en wat er nu leeft.

ZDaar komt dan ook geen antwoord op. Er werd met Zorgeloos ‘gesproken’ over verlevendiging van het Stadsplein, zoals dat door de gemeenteraad al jarenlang is gebeurd, stijgende energie- en personeelskosten, evenementen, ondersteuning van de gemeente tijdens coronatijd en het eventueel blijvend mogelijk verruiming van de terrassen. Maar wat daarover gezegd werd blijft blijkbaar geheim.

Biz

Net als wat er is gezegd door de horeca in het Oude Dorp, waar met de wethouder werd gepraat over de verbinding met de Amsterdamseweg, waar bijvoorbeeld ook de Annakerk staat, en over het moeilijker krijgen van personeel, energiekosten en de mogelijkheden voor duurzame energie. Ook wat de zes ondernemers aan Amstelzijde zeiden mogen de inwoners van de gemeente niet weten. Die zegt wel dat zij de enige door de gemeente gestimuleerde horeca Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) van Amstelveen vormen en dat die BIZ Amstelzijde een subsidie uit het Stimuleringsfonds ontvangt om het gebied te promoten. Gepraat werd er over de uitstraling van de terrassen. Maar wat daarover gezegd is, mag de samenleving niet weten. Evenmin wat de ondernemers zeiden Het over terrassenbeleid, vernieuwing van de terrassen, bereikbaarheid en veiligheid.

Regelingen

B&W willen wel ter promotie kwijt dat in de coronaperiode de gemeente een aantal regelingen heeft “ontwikkeld en uitgevoerd om horecaondernemers te ondersteunen”. Zoals de regeling Verduurzaming Terrasverwarming, subsidies ter controle coronatoegangsbewijs, anderhalve meter maatregelen subsidie en het gedoogbeleid terrasverruiming. Verder zegt de gemeente hoe goed zij is door voor de zomers van 2021 en 2022 de campagne ‘Kom werken in de Amstelveense horeca’ te voeren om jongeren bij de horeca aan het werk te krijgen. Of die campagne wat heeft opgeleverd vermeldt het persbericht niet.

Wel haast wethouder Adam Elzakalai zich te melden ‘dat groot aantal horecaondernemers’ gebruik maakte van die regelingen, maar zonder dat aantal exact te noemen en hoeveel procent van het totaal dat is. De gemeente financierde ook het kennisprogramma Back on Track en het Stimuleringsfonds Lokale Economie, zegt hij. “De horeca is belangrijk om onze stad levendig te houden en door deze regelingen helpen wij de horecaondernemers hun bedrijfsvoering te versterken,” wil hij verder ter promotie kwijt.

2 COMMENTS

  1. Laat ik nou iemand uit de horeca kennen, hier al jaren werkzaam ,ook geboren, vader en al jaren op zoek is naar zelfstandige woonruimte. Misschien moet men eens wat aan dit soort zaken doen, hé, ipv een inrijverbod in De Dorpsstraat in te stellen of parkeerplaatsen te reserveren voor hun klanten? Dit allemaal ten behoeve van bevriende partijgenoten.

  2. Kunnen we niet gewoon zeggen dat de horeca in deze dure tijden een waterhoofd heeft. Mensen gaan toch als eerste hier op bezuinigen als ze in financieel zwaar weer komen. Genoeg werk elders.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.