Ria Mulder was donderdag de vijfhonderdste passagier van het zes maanden geleden voor wijkbewoners van Waardhuizen-Middenhoven ingestelde wijkmobiel. Dat is een kleine elektrische auto, waarmee niet (meer) zo goed ter been zijnde wijkbewoners voor één euro van en naar hun bestemming in eigen buurt worden gebracht. Wethouder Herbert Raat (Verkeer en Vervoer), die met een bouquet bloemen en andere geschenken Mulder feliciteerde, constateerde dat medewerkers willen dat een wijkmobiel ook in andere wijken gaat rijden.

Dat is ook de wens van coördinator Marko van Kesteren. “Elke dag krijg ik mensen uit andere wijken aan de telefoon die melden van het project te weten en vragen of zij er ook gebruik van kunnen maken. Die moet ik dan teleurstellen, omdat zij niet in deze wijk wonen”, zei hij bij De Meent, het ontmoetingscentrum voor Waardhuizen-Middenhoven.

Cda

Op de vraag van wie het niet mag, meldt hij dat hij een testproject voor de gemeente runt. Het is destijds door het CDA voorgesteld, waarna de gemeenteraad ermee akkoord ging. CDA-raadslid Sandra van Engelen, die nu ook bloemen kreeg (foto onder), kwam er toen mee. Als moeder van diverse sociale projecten is zij inmiddels burgerlid voor haar fractie en ook vrijwilligster op vrijdag voor WaMi-wijkmobiel, onderdeel van welzijnsorganisatie Participe. Te bestellen via www.participe-amstelland.nu/wijkmobiel. Of 06 43223719.

Uitrollen

Tegen uitrollen bleek de wethouder niet, maar hij kon niet zeggen of er een voorstel van B&W op dat punt komt. Hij vermoedde in het college niet veel weerstand. “En de gemeenteraad kan ook zelf met voorstellen komen”, zei hij.

Er zijn nu twaalf vrijwillige chauffeurs, wist Marko van Kesteren. “Er komen er steeds meer”, voegde hij daaraan toe. Men kan aan de chauffeur contact betalen en ook een strippenkaart voor tien ritten bij hem of haar kopen. Dat laatste kan ook in De Meent (Orion 3) en Middenhof (Dr. Willem Dreesweg 155). Er wordt van maandag tot en met vrijdag gereden van 10.00 tot 17.00 uur. Reserveren kan een dag van tevoren van 10.00 tot 14.00 uur. “Voor speciale verzoeken voor het weekend of de avond wordt gekeken of er een chauffeur beschikbaar is”, meldt een folder.

Ook sociaal

Wijkbewoners kunnen overigens ook de wijkmobiel gebruiken voor locaties bijten de wijk, zoals Ziekenhuis Amstelland, Gezondheidscentrum Marne, Voedselbank, wijkcentra en zwembad De Meerkamp. Dat het project, behalve een duurzaam logistiek, ook een sociaal aspect heeft, benadrukte Sandra van Engelen ter gelegenheid van de 500ste passagiere. Ze vertelde het verhaal van een vrouw die mantelzorger is voor haar man en daarover met haar in gesprek raakte. “Door de ziekte van haar man, kwam zij ook zelf in een maatschappelijk isolement”, wist zij. De vrouw had haar dat onder tranen verteld. Een half jaar geleden gaf wijlen vervoerswethouder Rob Ellermeijer enthousiast het startsein voor het wijkmobiel. Hij meldde zichzelf als vrijwilliger. Overigens ziet in de elektrische auto Van Engelen wel een voordeel voor het milieu en de duurzaamheid.

2 COMMENTS

  1. Kan er niet gewoon weer een klein busje komen in wijken waar niet of nauwelijks vervoer is. Vroeger nam ik gewoon een busje uit de Nes, die door Waardhuizen reed naar diverse bestemmingen, daarbij werd ook verschillende malen de sneltram gekruist. Als je het op de kaart bekeek was het een soort ringlijn. In de daluren werd er niet veel gebruik van gemaakt, maar er zaten toch altijd wel mensen in en het was een uitstekend opstapje naar winstgevende lijnen. Nu stappen toch vele mensen in de auto. Toen was ik in 15 min op station Bijlmer, waar ik nu met lopen en al minsten een half uur over doe.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.