De Aalsmeerbaan van Schiphol is weer beschikbaar voor startend vliegverkeer. Na testen met het landingssysteem ook voor landend verkeer bij goed zicht. Dat is eerder dan oorspronkelijk gepland.

Aan de Aalsmeerbaan is sinds begin april groot onderhoud uitgevoerd.

Asfalt

In de onderhoudsperiode is het asfalt op het grootste gedeelte van de Aalsmeerbaan vervangen, een oppervlakte van maar liefst 50 voetbalvelden. In het asfalt zijn 1650 nieuwe ledlampen en 50 kilometer bekabeling aangelegd. Op het nieuwe asfalt is aan een totale lengte van 17 kilometer aan markeringen op de baan geschilderd. Daarnaast zijn deels de hemelwaterputten en –leidingen rond de baan gerepareerd, gereinigd en vervangen. De werkzaamheden zijn uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Test landingssystemen

De landingssystemen van de Aalsmeerbaan, zoals het Instrument Landingssysteem (ILS) en Precision Approach Path Indicator (PAPI), zijn tijdens het groot onderhoud vernieuwd. Om die te testen, voeren Schiphol en LVNL speciale meetvluchten uit. Op welke momenten in de middag en avond op 16 en 23 juli deze vluchten plaatsvinden, hangt af van de weersomstandigheden en het verkeersaanbod. De vluchten worden uitgevoerd door een speciaal meetvliegtuig.

Slecht zicht

Na de meetvluchten kan er een periode alleen geland worden op de Aalsmeerbaan bij goed zicht. Om te kunnen landen bij beperkt of slecht zicht moeten de nieuwe landingssystemen namelijk eerst 30 dagen goed werken volgens de internationale veiligheidseisen. Naar verwachting is de Aalsmeerbaan eind augustus in alle zichtomstandigheden inzetbaar als landingsbaan. In deze periode kan bij beperkt zicht een andere baan worden ingezet als landingsbaan. Vliegverkeer kan wel onder alle zichtomstandigheden vertrekken van de Aalsmeerbaan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.