De tegels van het fietspad aan de Handweg, tussen de Keizer Karelweg en de Museumspoorlijn, worden vervangen door prefab elementen van beton, zogeheten Easypadplaten, die gemakkelijk in elkaar schuiven en meebewegen met mogelijke opdrukkende boomwortels. Een primeur in Amstelveen.

Wethouder Floor Gordon ging er deze week even kijken. Voordeel van de betonplaten is dus dat ze boomwortels intact laten en bij wortelopdruk het fietspad meebeweegt, zodat er geen breuken en mogelijk valpartijen door fietsers ontstaan.

Verwijdering gemakkelijk

De platen kunnen relatief eenvoudig worden verwijderd, bijvoorbeeld als het nodig is om kabels en leidingen te bereiken die onder het fietspad liggen. Gordon (Integraal Wijkbeheer, groenbeheer) zegt dat het fietspad op veengrond ligt en daardoor de tegels  regelmatig verzakten.  “Bovendien kunnen de essen langs het fietspad blijven staan.”

De samenstelling en dikte van de zandlaag onder de platen voorkomt dat boomwortels daar naar toe willen groeien. De gemeente gaat op korte termijn een aantal fietspaden opknappen, asfalteren en indien mogelijk verbreden, bijvoorbeeld die langs de Beneluxbaan, Saskia van Uylenburgweg en Molenweg. Gordon: “We zijn erg benieuwd hoe de prefab fietspadelementen bevallen.” Mogelijk kunnen volgens haar meer fietspaden op deze manier kunnen worden opgeknapt met bomenbehoud.

Inzet op mobiliteit

De gemeente wil om duurzaamheid en gezondheid te bevorderen, het fietsen en wandelen stimuleren. Dit jaar is 500.000 euro beschikbaar voor het opknappen en opwaarderen van fietspaden, waarvan men er dus een vindt bij de Handweg. Na aansluiting op de Keizer Karelweg en een nieuwe verkeerinstallatie kan er medio juni weer gefietst worden. Ook het voetpad aan de Handweg wordt opgeknapt. Op middellange termijn zegt de gemeente de fietspaden te willen aanpakken langs de Amsterdamseweg-Noord, de Sportas (Zwartepad/Kazernepad) en ook de verbinding tussen de Noord en Zuid en Oostwest-route, ter hoogte van het nieuwe dek over de A9 bij het Oude Dorp te verbeteren.

5 REACTIES

  1. .. en niet te vergeten de aanleg van een rechte, rechtstreekse, fraaie en gezonde fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam op het traject van de weinig gebruikte historische trambaan.

    • Beste Robert, die bestaat al sinds jaren en jaren! Namelijk van Westwijk tot aan de Kalfjeslaan. Eindigt zo’n 100 m ten westen van café 1890 en als men wil kan men daar nog door het bos en die eindigt bij het Bosmuseum, alleen die loopt niet volkomen paralel aan de spoorbaan.

  2. Nonsens. Dat is een onhandige en onveilige route vol bochten en overgangen en bovendien vaak gecombineerd met wandelpad waarop de fietser te gast is. Je kunt niet gewoon lekker doorfietsen.

    • Dus? Is dat dan geen onhandige en onveilige route vol bochten en overgangen en bovendien vaak gecombineerd met wandelpad waarop de fietser te gast is? Kan je er gewoon lekker doorfietsen? Is het dag en nacht verlicht en veilig?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.