Omdat er geld moet komen, wordt een einde gemaakt aan het gratis parkeren, gedurende drie uur, op de hoofdparkeerplaats van het Amsterdamse Bos (bij de hoofdingang en de Bosbaan). Voorlopig als proef, van 21 februari tot 1 september, die moet uitwijzen of betaald parkeren ook op andere parkeerplaatsen bij het Amsterdamse Bos kan worden ingevoerd. De organisatie wil het miljoenentekort dekken met parkeergelden. Voorlopig betaalt men € 2,50 per uur. Er zijn op de parkeerplaats ongeveer zevenhonderd plekken.
Amsterdam wil dat de autogebruiker meebetaalt aan beheer en onderhoud van het Bos, dat al jarenlang kampt met een miljoenentekort. Het ligt overigens vrijwel geheel op Amstelveens grondgebied, maar Amsterdam is eigenaar. Tijdens de proef blijft parkeren in het weekend gratis.
Parkeerdruk
De Amstelveense wethouder Floor Gordon van Parkeren (D66) wil de proef wel in het oog houden en mag volgens haar niet verhoogde parkeerdruk in Amstelveen leiden. In sommige buurten wordt in Amstelveen nog gratis geparkeerd, maar vrijwel niet in het aan Amsterdam grenzende Randwijck. De gemeente voert op het ogenblik trouwens parkeerdrukmetingen uit om vast te stellen of er niet méér betaald parkeren (met vergunningen) moet komen.
Miljoenendans
Tot 2023 denkt Amsterdam ruim € 8,2 miljoen te investeren in herstel van kades, bruggen en paden. Er is sprake is van achterstallig onderhoud en toch al een jaarlijks tekort van € 6,8 miljoen. Voor een deel is daarvoor een dekking gevonden, maar nog altijd blijft er een gat van € 4,8 miljoen. Dat wil men kennelijk onder meer uit parkeergelden halen. Ook denkt men aan de tarieven voor evenementen, meer verhuur van vastgoed en proberen Amstelveen en de provincie Noord-Holland meer te laten betalen. Van de zes miljoen bezoekers komen er anderhalf miljoen uit Amstelveen. www.amsterdamsebos.nl