Sinds de ondertekening van Banenplan Schiphol in januari 2020 zijn 246 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag gegaan op de luchthaven. Het Banenplan is een samenwerking tussen Werkgevers Servicepunt Groot-Amsterdam (WSP), de gemeente Amsterdam, Luchtvaart Community Schiphol (LCS) en Schiphol. Â
“ We zijn blij dat zoveel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een passende werkplek vinden op onze luchthaven”, zegt directeur Human Resources Ondanks Esmé Valk van de Royal Schiphol Group.
Divers werk
“Ondanks uitdagingen en impact van de coronacrisis, blijft Schiphol een plek van divers werk voor mensen met verschillende talenten en opleidingsniveaus. Iedereen die kan en wil werken, verdient een kans op Schiphol. Daar blijven we ons voor inzetten.
In januari 2020 ondertekenden Royal Schiphol Group, WSP, gemeente Amsterdam en LCS het Banenplan, met als doel om in drie jaar tijd 750 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek te bieden op Schiphol. Vanwege de impact van de coronacrisis op de arbeidsmarkt in de reissector bleek deze doelstelling niet meer haalbaar.
Ambitie
“Ondanks de turbulente periode van de afgelopen tijd, is onze ambitie om een inclusieve luchthaven te zijn onveranderd gebleven”, meldt directeur Francien David van de Luchtvaart Community Schiphol. “Tot op heden hebben 246 mensen uit deze doelgroep een werkplek gevonden op Schiphol. Hiervan is een groot deel werkzaam in de transport en logistiek. De grootste groep instromers zijn jongeren en mensen vanuit de WW of Bijstand.”
InclusieÂ
Het Banenplan Schiphol is onderdeel van het initiatief Luchtvaart Inclusief. Ruim vijftig werkgevers op de luchthaven zetten zich in om duurzame arbeidsplaatsen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Waaronder bijvoorbeeld vijftigplussers, statushouders, arbeidsbeperkten en mensen die langdurig in een uitkering zitten.
Krijgen deze mensen ook een volwaardig salaris of zijn het gewoon goedkope arbeidskrachten die onder de cao werken?