Met het doel achterstand op dat gebied weg te werken en mensen aan een grotere woordenschat te helpen, houdt het Taalhuis zaterdag 4 september een zogeheten ‘taalwandeling’. Die is trouwens ook het onderwerp van een wedstrijd sneldichten,  waaraan deelnemers mee kunnen doen. Voor de wandeling, die begint bij de bibliotheek in het Stadshart, worden overigens sponsors gezocht. Bedrijven wordt gevraagd bij te dragen voor de aanschaf van paraplu’s en het financieren van hapjes en drankjes, om na de wandelingen bij te praten.

Daar is ook muziek bij, stellen de organisatoren zich voor en er is een boekenbon van € 50 voor de winnende sneldichter. Taalcoaches uit het bedrijfsleven lopen met Taalvragers (anderstaligen) door Amstelveen de route.

Coach

Tijdens de wandelingen leer men ook elkaars cultuur kennen, zegt het Taalhuis. Volgens die instantie kunnen medewerkers van ondernemingen zich ook opgeven als taalcoach. Dat kan via: taalhuis@wereldbuur.nl.

Er kleven voor zowel leerling als docent voordelen aan. De coach komt in aanraking met andere culturen en tijdens de wandeling beweegt men. En misschien wordt iets nieuws ontdekt in Amstelveen, zeggen de organisatoren.

Met het snelgedicht, dat moet gaan over de Taalwandeling,  komt men terug naar de Bibliotheek. Na een seintje van de organisatie kan men tijdens het wachten op de andere groepen zijn gedicht voorlezen. Prijs is een boekenbon van vijftig euro.

De gedichten worden beoordeeld door een jury, die bestaat uit de schrijfster Bernice Berkleef, zij debuteerde op haar 13e, en de dichter Peter Dofferhoff, van wie recent zijn eerste bundel uitkwam.

Men kan zich melden bij Mariken Spiekerman van de Vrijwilligerscentrale: mspiekerman@vrijwilligerscentrale-amstelland.nl of 06 22571177.

15 REACTIES

  1. Iedereen kan zich opgeven als taalcoach, maar het zou leuk zijn als vrijwilligers eens echt in het zonnetje gezet worden en dat het weer eens niet gebruikt wordt als profileringsmomentje voor wat bobo’s.

  2. Terechte opmerking. In Raats persoonlijke (maar door ons betaalde) verkiezingsblad Amstelveens Nieuwsblad staat vrijwel iedere week een (eveneens door ons betaalde) foto van een glunderende wethouder Raat bij het zoveelste ‘monument’ of ander cultuurdingetje of -momentje.

    Afgelopen week betrof het de ‘Tweede historische route’. De mensen die die hebben bedacht, onderzocht, beschreven, geïllustreerd en van fraaie panelen voorzien, staan niet op die foto. Herbert Raat (VVD) wel. natuurlijk. Lachwekkend als het niet zo treurig was.

    Zoals Nederland nooit meer afkomt van Mark Rutte (VVD) zo komt Amstelveen nooit af van Herbert Raat (idem).

    Mundus vult decipi, ergo decipiatur. Zoek maar op.

    • Ik zie absoluut niet wat dit met Taalhuis te maken heeft, behalve dat u er weer een mogelijkheid in ziet om de wethouder aan wie u nu eenmaal de pest heeft te bashen. Maar uw creatieve vermogen gaat toch zienderogen achteruit.

  3. Ik reageerde op Kees’ opmerking over ‘profileringsmomentjes voor wat bobo’s’ waaraan de Amstelveense media zo graag meewerken maar waarop u niet reageerde.

      • Het klopt wel dat een heleboel mensen die het eigenlijke (vrijwilligers) werk doen nauwelijks aan bod komen en dat op de bijgeleverde foto altijd de bijpassende bobo prominent aanwezig is . Zo ook bij het Taalhuis ( alsof de dames en heren het uit eigen zak betaald hebben! ) . Deze mode is hier door Raat tot een kunst verheven. En ander bobo’s zijn hem daar in gevolgd. Zelfs mensen uit eigen kring beginnen daar soms bedenkelijke gezichten bij te trekken.
        Al deze politici moeten eens stoppen met hun walgelijke prop. ter meerdere glorie van zichzelf ( als het nu hun ideeën waren, was het weer iets anders) en gewoon gaan doen waarvoor hun het mandaat is gegeven door de bevolking. Het is toch belachelijk dat deze clowns als ze op werkbezoek gaan vaak iemand van afdeling communicatie meenemen. ( lees hagiograaf alias fotograaf) maar ook vaak “vergeten” de pers in te lichten of dat het “besloten” of vanwege Corona niet kan. ( alles natuurlijk in het kader van de transparantie 🤮🤮🤮)

  4. Het klopte wel wat Kees schreef over ‘profileringsmomentjes van bobo’s’ in Amstelveense media. U reageerde daar niet op.

    Het voorbeeld dat ik gaf, klopte ook. Het pijnlijke daarvan was dat de mensen die daadwerkelijk aan die culturele of historische dingen hebben gewerkt, buiten beeld blijven.

    Bij iedere kritische opmerking over de wethouder van Hobby & Lobby reageert u alert en afwijzend.

    Dat die wethouder voortdurend de Amstelveense media gebruikt om zich gunstig te profileren, is een feit waaraan onafhankelijke journalisten of columnisten aandacht zouden schenken. Die zijn er echter niet in Amstelveen.

  5. Ik reageerde op die rake typering door Kees (‘profileringsmomentje voor bobo’s’ ) omdat wethouder Raat net weer met zo’n onzinnige foto in het Amstelveens Nieuwsblad had gestaan. Raat laat zijn persoonlijke pr en zijn herverkiezing in werktijd door de gemeente (door ons dus) betalen. Op de gebieden A9, Stadshart en Handhaving heeft hij wel nuttiger dingen te doen, lijkt me.

  6. Wanneer komt er nu eens echt een vrijwilliger aan het woord? Zo moeilijk moet het toch niet zijn om dat telefonisch af te nemen. Gemakzucht van de plaatselijke journalistiek ?

  7. Amstelveens Nieuwsblad al gezien? Alweer een mooie foto van de wethouder van Hobby & Lobby. Heeft hij niets beters te doen? Handhaving, Stadshart en A9 zijn een zooitje.

    • Op de voorpagina staat wethouder Frank Berkhout, op pagina 5 de burgemeester, maar ik begrijp dat u vooral op pagina 7 met de door u gehate wethouder op het oog heeft. Overigens is het tonen van lijsttrekkers en wethouders een vrucht van de democratie, zoals ik al eerder beweerde.

  8. Slaafse medewerking aan bestuurlijke zelfreclame op kosten van de gemeenschap heeft niets met democratie te maken.

    Kritiek op falend beleid (Handhaving, Stadshart, A9) is in de Amstelveense democratie een verboden vrucht.

Laat een antwoord achter aan Johan Th. Bos Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.