Zo’n 35.000 huishoudens in Amstelveen krijgen de komende jaren een glasvezelaansluiting voor sneller internet. Wethouder Rob Ellermeijer en Willem Offerhaus van KPN (regiomanager) ondertekenden vrijdag maart een overeenkomst (foto rechts Ellermeijer). De werkzaamheden beginnen in juli in Bankras-Kostverloren en duren drie jaar.
In het project wordt de hele kern van Amstelveen aangesloten. Volgens de voorlopige planning zijn na Bankras-Kostverloren, Elsrijk en het Keizerkarelpark aan de beurt. Daarna volgt Groenelaan.
Levensbehoefte
Snel internet beschouwt Ellermeijer als ‘een eerste levensbehoefte’ die in de toekomst alleen maar groter wordt. “Denk bijvoorbeeld aan wat we nu allemaal online doen ten opzichte van tien jaar geleden. Snel internet wordt steeds belangrijker met alle slimme apparaten die wij in huis hebben. Internet heeft een belangrijke sociale functie, maar is bijvoorbeeld ook belangrijk voor het onderwijs van onze kinderen en de digitale zorg aan huis. Met glasvezel krijgen onze inwoners een snel en betrouwbaar netwerk.”
Supersnel
Offerhaus zegt dat KPN zijn kopernetwerk vervangt door glasvezel. “Daarmee krijgen de inwoners van Amstelveen supersnel internet en een toekomstbestendig netwerk. Het is in elk gebied waar we aanleggen weer een gigantische operatie. We werken straat voor straat en wijk voor wijk. ’s Ochtends gaat de stoep open en we proberen deze voor het einde van de middag weer dicht te hebben. Daarmee beperken we de overlast voor de inwoners van Amstelveen zo veel als mogelijk.”
De aanleg van glasvezel in de kern van Amstelveen duurt zeker drie jaar. De aanleg van het netwerk vindt in de openbare grond plaats, maar ook op percelen en in woningen. Bewoners worden door KPN en de aannemer vooraf geïnformeerd over de werkzaamheden. De gemeente treedt op als toezichthouder. Voor het buitengebied (Middelpolder, Bovenkerkerpolder en Amsterdamse Bos) is KPN in gesprek met Getnet.
Dit artikel lijkt wel een een op een overname van het persbericht van KPN en de gemeente Amstelveen.
Eerder schreef dit blog een heel aardig stuk over de vertragingstactiek van KPN en de rol van de gemeente Amstelveen om e-Fiber buiten de deur te werken.
Staat niets over in in dit stuk. Jammer nu Rob Ellermeijer (VVD, gemeente Amstelveen) en Willem Offerhaus (KPN) even mooie sier lijken te willen maken met een selecte werkelijkheid.
https://amstelveenblog.nl/2021/02/10/aanleg-glasvezel-sterk-vertraagd/
KPN heeft Amstelveen inderdaad jarenlang aan het lijntje gehouden en de gemeente was (en is) volledig afhankelijk van hen. Dat KPN nu opeens wel in actie komt heeft denk ik vooral te maken met het feit ze nu de hete adem van Ziggo in hun nek voelen. Die bellen mij nu gemiddeld één keer per maand op om een aanbod te doen en ik denk dat KPN nu wel begrijpt dat nog meer vertraging teveel klanten gaat kosten. Vandaar dit ‘positieve’ verhaal inclusief fotomomentje met de wethouder.
Aan wethouderlijke hobby’s en onzin wordt hard gewerkt, zoals een compleet nieuw station voor de historische tram (die zelden rijdt) en renovatie van dat onooglijke bunkertje bij de Pauluskerk. Logisch dat belangrijke projecten als glasvezelnetwerk en een goede fietsverbinding met Amsterdam op het tweede plan komen en vertraging oplopen.
Compleet nieuw station voor historische tram? Dit is nieuw voor mij . Waar dan?
Foto’s van Stadsplein en Amstelveen worden regelmatig aangevuld:
https://start.me/p/1kGqgL/stadsplein
https://start.me/p/W1mQaL/amstelveen
Foto’s van Stadsplein en Amstelveen worden regelmatig aangevuld:
https://start.me/p/1kGqgL/stadsplein
Foto’s van Amstelveen worden regelmatig aangevuld:
https://start.me/p/W1mQaL/amstelveen
Frank, het nieuwe station voor de (nauwelijks gebruikte) historische tram wordt gebouwd aan de noordzijde van de tram-/fietsbrug tussen het Oude Dorp en het Zwarte Pad (je weet wel, dat ‘fietspad’ waarop ook scooters en speedpedelecs met 40 km/u scheuren), ter hoogte van de Mr. FA van Hallweg.
Foto’s van de werkzaamheden zijn te zien in het album ‘Trambaan of Fietsbaan?’
https://photos.app.goo.gl/N5bYStgr6pwXXQEC7
Ter plaatse wordt een tijdelijk eindstation gecreëerd omdat er geen trams kunnen rijden over de tijdelijke fiets- en voetgangersbrug over de A9. En de rekening is voor zover ik kan nagaan voor Rijkswaterstaat.
Die tijdelijke fietsbrug is anders wel noodzakelijk , want er wordt ontzettend veel gebruik van gemaakt en beslist niet alleen door brommers of speedbikes ,App!
Ah, het is dus geen weggegooid geld. Hoe vaak rijdt die tram eigenlijk? Hoeveel mensen hebben daar nut cq plezier van?
‘Aan wethouderlijke hobby’s en onzin wordt hard gewerkt, zoals een compleet nieuw station voor de historische tram’
Bovengenoemde stelling wilde ik slechts weerleggen, waarvan akte.
Is die (nauwelijks gebruikte) historische tramlijn dan geen wethouderlijke hobby en onzin die jaarlijks veel geld kost zonder dat daar enig noemenswaardig maatschappelijk nut of noodzaak tegenover staat?
Een fietsbaan op het traject van de trambaan zou aan een grote behoefte voldoen en in alle seizoenen 24/7 intensief worden gebruikt. Er bestaat namelijk geen gezonde, rechtstreekse, rechte, ononderbroken, fraaie en veilige fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam.
Volgens App wel, als we zijn plannetje volgen, alleen vergeet hij 1 ding. Niemand wil in het donker over een eenzaam verlaten bospad fietsen. Trouwens het is nog verboden ook om na zonsondergang in het bos te zijn.
De trambaan loopt niet door het Amsterdamse Bos maar er langs. Als fietspad zal de oude trambaan natuurlijk niet onverlicht zijn.
De huidige grillige fietsroute van Amstelveen-West naar Amsterdam-Zuid is in het donker inderdaad onverlicht en onveilig. Bekijk het fotogalbum van de hele route maar eens. Een aanfluiting.
Trambaan of Fietsbaan?’
https://photos.app.goo.gl/N5bYStgr6pwXXQEC7