Bijstand vragen voor levensonderhoud wordt volgens de gemeente nu gemakkelijker. Het formulier, na een gesprek op het raadhuis, kan door de cliënten in het vervolg digitaal worden ingevuld, dankzij een persoonlijke internetpagina op de gemeentelijke website.

Het betekent dat men een bij het Amstelveenloket of het Werkplein verkregen formulier niet meer thuis moet invullen. Dat verkort volgens de gemeente de procedure, waardoor men de zaak in één dag kan regelen. Bovendien worden de administratieve lasten verlaagd, schrijven B&W aan de gemeenteraad. Ook worden potentiële klanten nu van gemeentewege attent gemaakt op een financieel café en onafhankelijke cliëntondersteuning.

Overigens is een pilot aan de werkwijze vooraf gegaan, waarbij onder meer ervaringsdeskundigen werden gebeld. Volgend jaar wil men de digitale afhandeling ook naar andere aanvragen uitbreiden.

1 REACTIE

  1. En hoe lang duurt het voordat je een gesprek op het raadhuis krijgt en dan de toekenning/ gemotiveerde afwijzing? Vooral van belang in Coronatijden. Zoiets kun je niet telefonisch afdoen. Naar ik mag hopen kunnen mensen ook een vertrouwenspersoon meenemen, want velen zijn niet verbaal begaafd of erg wantrouwend tov overheden m.n. statushouders die nagenoeg altijd zeer nare ervaringen hebben met de overheid in eigen land. Het is essentieel er ook een folder wordt meegegeven waar de rechten en plichten in diverse talen eenvoudig worden uiteengezet en de mogelijkheden tot beroep, aangezien sommige beslissingen wel eens vreemd kunnen overkomen.

Laat een reactie achter op Kees de Groot Annuleer reactie

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.