Als Connexxion volgend jaar om financiële redenen stopt met rijden als er geen honderden miljoenen op tafel komen, zoals topman Pier Eringa van dat bedrijf in een recent interview zei, heeft dat grote gevolgen voor Amstelveen. Daar – en in de wijde omgeving van de stad – is Connexxion verantwoordelijk voor al het busvervoer, constateert PvdA-raadslid Arnout van den Bosch in schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur van de Vervoersregio. Het raadslid is zelf lid van de regioraad daarvan. Hij wil in elk geval dat de meest cruciale buslijnen behouden blijven. “Het is niet alles of niets.”

Eringa ziet geen kans het rijden vol te houden, nu er inkomsten voor corona zijn weggevallen. Maar stoppen zou ernstige gevolgen hebben voor de reizigers en voor zijn partij onacceptabel zijn, zegt Van den Bosch, die toegeeft dat door de coronacrisis reizigersaantallen flink zijn gedaald. Hoewel er sprake is van enig herstel, is volgens hem de verwachting dat het nog jaren kan duren voordat het oude niveau weer is bereikt.

Compensatie

Problemen worden nu nog opgelost doordat de verliezen grotendeels (93%) worden gecompenseerd door het Rijk. Maar of dat ook volgend jaar gebeurt, is nog niet bekend. De kans is niet groot dat Connexxion de honderden miljoenen krijgt waar ze om vraagt, zegt Van den Bosch. Hij wil weten of de Vervoersregio in staat is de bijdrage van het rijk aan te vullen.  “Connexxion is eigendom van Transdev, een Franse multinational die winst wil blijven maken. Dat maakt een oplossing een stuk lastiger.”

Afhankelijk

Eerder al riep het raadslid in Het Parool de Vervoerregio op de concessie van Connexxion open te breken, omdat dagelijks duizenden mensen afhankelijk zijn van busvervoer, voor transport naar school, werk, arts, ziekenhuis of sociale contacten. De PvdA vindt openbaar vervoer een basisvoorziening, die niet in gevaar mag komen. “Wij willen dat iedereen zeker kan zijn van goed openbaar vervoer. Niemand mag in een isolement komen,” zegt Van den Bosch. “Ik wil van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio weten hoe ze dit probleem gaan oplossen. Er moet een plan komen voor het openbaar vervoer volgend jaar. Ik roep de Vervoerregio op om snel in actie te komen. Die kan wel nu we  nadenken en al afspraken maken over een wat het openbaar vervoer betreft minimale situatie.”

2 REACTIES

Laat een antwoord achter aan Frank Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.