Laadplekken voor elektrische auto’s zijn niet meer heilig in Amstelveen. Binnen gebieden voor betaald parkeren moet van 1 januari af ook die gaan betalen. De oplaadplekken zijn niet meer gratis en de automobilisten betalen hetzelfde als ieder ander voor parkeren.
“We doen dit omdat het eerlijker is, om misbruik van het gratis parkeren te voorkomen en om beter gebruik van de laadpalen mogelijk te maken”, zegt wethouder Floor Gordon (foto). Sinds in 2011 de eerste laadpalen in Amstelveen verschenen was parkeren op die plekken gratis. Maar ja, toen moest men elektrisch rijden te stimuleren, vertelt Gordon. Nu er steeds meer elektrische auto’s komen, vindt zij dat blijkbaar niet hoognodig. “Ook de vraag naar laadplekken groeit en daar komen we als gemeente graag aan tegemoet, wegens duurzaamheid en schone mobiliteit”.
Nieuwe situatie
In Amstelveen bestaan nu meer dan tweehonderd openbare laadplekken. Er is langzamerhand een nieuwe situatie ontstaan, zegt Gordon. “We vinden het onwenselijk dat we een tweedeling krijgen in Amstelveen, waar e-rijders gratis kunnen blijven parkeren op laadplekken en rijders van een benzine- of dieselauto moeten betalen.”
Ook blijkt dat elektrische auto’s langer op laadplekken geparkeerd staan dan nodig is voor het opladen. Het instellen van een parkeertarief op laadplekken maakt het gebruik daarvan dus efficiënter. De aanpassing gaat ook gelden voor laadplekken in blauwe zones. E-rijders parkeren daar vanaf 1 januari volgens de geldende parkeerduur
Wennen
E-rijders worden geïnformeerd door stickers op de laadpalen. De gemeente hanteert een ‘wenperiode’ van twee weken. Overtreders krijgen tot half januari eerst een waarschuwing. Er zijn ongeveer dertig laadplekken in gebieden waar nu betaald parkeren geldt. “We voeren op steeds meer plekken betaald parkeren in voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van onze wijken. De nieuwe realiteit vraagt om een aanpassing van het verouderde beleid”, zegt Gordon.