Nestlé, met het Nederlandse hoofdkantoor aan de Stroombaan, gaat het Nutri-Score voedingslabel gebruiken op de voorkant van haar productverpakkingen in de landen Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Cereal Partners Worldwide, de internationale samenwerking in ontbijtgranen tussen Nestlé en General Mills, zal de Nutri-Score ook gaan toepassen op hun producten in dezelfde landen. In totaal zullen meer dan 5000 producten in vijf landen het Nutri-Score label dragen.

De Nutri-Score is een vrijwillig systeem op de voorkant van een verpakking dat voedingsproducten en dranken classificeert volgens het voedingsprofiel. Het is een op kleur gecodeerd systeem met een schaal van A (gezondere keuzes) tot E (minder gezondere keuzes). Nestlé en Cereal Partners Worldwide beginnen met de introductie van de Nutri-Score in de Europese landen die het systeem al ondersteunen. Daarnaast staat ook in andere landen de implementatie van Nutri-Score in de startblokken, op verzoek aan de Europese Commissie.

Nescafé

De Nutri-Score zal verschijnen op een hele reeks Nestlé-producten, waaronder een aantal iconische merken. Zo zal de Nutri-Score zichtbaar zijn op de plantaardige producten van Garden Gourmet, de chocolademelk van Nesquik, de pizza’s van Buitoni, Nescafé-koffie, Maggi-producten en KitKat-chocolade. De eerste verpakkingen met de Nutri-Score verschijnen in de eerste helft van 2020. Gedurende een periode van twee jaar zal Nestlé de Nutri-Score labels gaan implementeren in haar portfolio.

Marco Settembri, CEO Nestlé Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: “Onze ambitie is een van de gezondste opties te zijn in elke productcategorie die we aanbieden. De Nutri-Score zal ons motiveren en helpen bijdragen aan de vooruitgang die we willen behalen. We willen nu snel doorpakken, omdat we zeker weten dat dit de juiste weg is.”

Monique Goyens, Director-General van BEUC zei: “BEUC, de Europese Consumentenorganisatie juicht het besluit van Nestlé toe de Nutri-Score breed uit te rollen. Onderzoek, uitgevoerd in verschillende landen, toont inderdaad aan dat de Nutri-Score momenteel het best presterende middel is om consumenten te helpen gezondere keuzes te maken. Daarom beschouwen wij de Nutri-Score als een belangrijk hulpmiddel om bij te dragen aan de aanpak van obesitas.”

Implementatieplan

Het ambitieuze implementatieplan volgt na de aankondiging van Nestlé in juni waarbij steun werd uitgesproken voor de Nutri-Score in Europa, ter ondersteuning van Europese en lokale volksgezondheidsprogramma’s.

Marco Settembri: “Met de Nutri-Score willen we mensen in staat stellen geïnformeerde beslissingen te nemen voor een gezonder dieet. We zijn hard bezig om de transformatie van onze producten te versnellen en lanceren meer producten die een betere ecologische voetafdruk hebben en bijdragen aan een gebalanceerd dieet. Dit betekent de komst van meer plantaardige opties voor eten en drinken.”

1 REACTIE

  1. Gezonde chocolade, gezonde pizza, maggi? Aanzienlijk minder vetten, suikers, zouten en conserveringsmiddelen? Wie daar echt in geloofd is een ……………..
    Je moet die rommel gewoon zo weinig mogelijk eten. Een keertje kan geen kwaad, maar je hebt mensen die vreten die rotzooi de hele dag door.

Laat een antwoord achter aan Kees de Groot Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.