Hoewel de gemeente op basis van een door bureau I&O Research in haar opdracht verrichte inwonerpeiling constateert dat de meeste Amstelveners wel tevreden zijn met hun leefomgeving, vindt twee derde van hen het openbaar vervoer verslechterd ten opzichte van vier jaar geleden, missen ruim vier op de vijf (81%) bepaalde culturele voorzieningen, heeft een kwart van hen (26%) last van Schiphol en vindt 43% de mantelzorg overbelast.

Het onderzoek vond plaats onder ouderen dan achttien jaar. Er werden er 5500 geselecteerd, van wie veel minder dan de helft (39%) het betreffende formulier invulden. Het bureau acht de uitslag representatief voor de gemeente, die voor de twaalfde keer opdracht tot een inwonerpeiling gaf. Volgens burgemeester Tjapko Poppens gaat zij met de uitslag aan de slag. Die verschilt overigens sterk per wijk.

Bekladde muren

Een kwart van de deelnemers aan het onderzoek verricht vrijwilligerswerk, vier procent meer dan bij het vorige onderzoek in 2015, en 70% bezoekt minstens eenmaal per jaar de gemeentelijke website, elf procent meer dan 2015. Voorzieningen in de gemeente, waaronder het openbaar vervoer daalde van bijna acht als rapportcijfer naar een zesje. De bekladde muren heven veel overlast. Daarover klaagt nu dertien procent, vier jaar gelden was dan nog een procent. Voor het straatmeubilair is dat zeven procent (ook in 2015 nog een procent).

Schouburg

Voor een kwart van de inwoners is de buurt waar zij wonen in het laatste jaar achteruit gegaan. Veertien procent meldde juist een vooruitgang. De bibliotheek en de Schouwburg Amstelveen zijn de meest bezochte cultuurvoorzieningen in Amstelveen. Het afgelopen jaar bezocht ruim vier op de tien (respectievelijk 47% en 41%) deze voorzieningen. Dit is een afname ten opzichte van 2015, die ook bij de andere cultuurinstellingen zichtbaar is. Ongeveer een kwart gaf aan geen cultuurvoorziening te hebben bezocht; vaak omdat die er geen belangstelling voor heeft. Heel het rapport staat op www.amstelveen.nl/inwonerspeiling2019

 

 

 

 

 

 

1 REACTIE

  1. De sneltram is weliswaar van tijdelijke aard, maar een directe lijn naar de binnenstad wordt nog steeds gemist en het busvervoer in de buurten is zonder meer verslechterd, zelfs zo dat onderzoek heeft uitgewezen dat men voor locale mobiliteit weer meer de auto is gaan pakken. We zullen het dan nog niet eens over de mobiliteit van onze ouderen hebben.
    En dan nog 1 klein ding. Wanneer gaat men eens de fietswrakken aanpakken bij de diverse sneltramhaltes en winkelcentra? Bij Waardhuizen en station de Meent staan er bijvoorbeeld een heel stel.

Laat een antwoord achter aan Frank Bikker Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.