Er moet een buslijn komen die alle belangrijke punten in Amstelveen met elkaar verbindt. Dat vindt het wijkplatform Bankras-Kostverloren. Over het openbaar vervoer in de wijk komt eind van dit jaar overigens een gemeentelijke enquête. Het is een van de agendapunten op wijkplatformvergadering die woensdag 4 september (20.00 uur) in Alleman aan Den Bloeyenden Wijngaerdt wordt gehouden.
Op de agenda staan verder onder meer de ombouw van de Amstelveenlijn en de A9, bouw van woningen aan de Carmenlaan en op de plek van de gemeentewerf aan de Parelvisserslaan, de kantoorombouw boven de voormalige Hyundai dealer tot appartementen, het vertrek van Renaultgarage Nieuwendijk en verplaatsing van het daarbij gelegen parkeerterrein, de bouw van de 70 meter hoge woontoren Bankras en die van woningen aan de Olympiadelaan bij Escapade.
Nieuwbouw
Ook staan de nieuwbouwappartementen Klaasje Zevenster, waarvoor de aanleunwoningen werden gesloopt en vragen aan de wijkagent op de agenda. Renault aan de Bankrashof zou niet weg willen. Verder wordt gepraat over de restafval in verzamelcontainers zijn inmiddels in gebruik en het invoeren parkeervergunningen in Kostverloren Noord West en Bankras Zuid West.
Gasloos
Het College heeft een notitie uitgebracht ‘Amstelveen gasloos in 2030’, constateert het bestuur van het wijkplatform. “De regering stelt de publicatie van een CPB-rapport over een gasloze toekomst alsmaar uit. Hierdoor is de technische en financiële haalbaarheid onbekend. Iedereen tast in het duister. In veel berekeningen wordt ervan uitgegaan dat het gas veel duurder gaat worden. Hierdoor zouden de investeringen zichzelf terugbetalen. Veel energievormen zijn evenwel gekoppeld aan de gasprijs. Deze koppeling moet dus beëindigd worden,” zegt het bestuur.
OV
Op woensdag 12 juni blijkt er een gesprek met wethouder Ellermeijer te zijn geweest over het openbaar vervoer in de wijk. Namens het wijkplatform waren Marjo Fambach, Andre Koene en Ben Jonker aanwezig. Er komt in het najaar een enquête over dat vervoer. Volgens het wijkplatform met er een buslijn komen die alle belangrijke punten in Amstelveen zou moeten aandoen. De route zou als volgt moeten: Busstation-Stadshart-Meander-Oranjebaan-WC Bankras-Wijkcentrum Alleman-WC Kostverloren-Saskia van Uilenburgweg (hotels)-WC Rembrandweg- Amsterdamse weg-KLM gebouw-Raadhuis-Oude Dorp-Busstation-Stadshart-Meander-Ziekenhuis-WC Groenhof-WC Waardhuizen-WC Middenhoven-Bovenkerkerweg-Burgemeester Wiegelweg-WC Westwijk-Noorddammerweg-Zetterij-Maalderij-Sportlaan-Van der Hooplaan-Busstation. De frequentie zou 30 minuten per richting moeten zijn.