Keizer Karelplein en -weg zijn weer open. De werkzaamheden, waardoor het verkeersplein in zijn geheel was afgesloten, zijn afgerond. Het Keizer Karelplein is omgebouwd tot een druppelvormig verkeersplein dat volgens de gemeente zorgt voor betere doorstroming en meer veiligheid.
“Met de openstelling van het plein en de Keizer Karelweg tot aan de Handweg, is een van de belangrijkste verkeersaders in Amstelveen weer in gebruik,” zegt wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer. “Dat gaf natuurlijk overlast, maar het was belangrijk het gevaarlijkste kruispunt van Amstelveen versneld aan te pakken.”
Fundering
Aannemer Ballast Nedam freesde het asfalt, maakt een nieuwe fundering op het plein, asfalteerde het en richtte het nieuwe plein definitief in. Ook verving het bedrijf de verkeerslichten en werden er detectielussen aangebracht. Sinds afgelopen week is ook de rotonde Keizer Karelweg-Kastanjelaan-Lindenlaan geheel in gebruik.
Verdere planning
Op de Keizer Karelweg moeten overigens de aansluitingen naar de zijwegen nog worden afgrond. Van 1 tot 19 juli wordt de ventweg aan de Van der Hooplaan omgebouwd tot een fietsstraat en van 22 tot en met 25 juli worden delen van de Van der Hooplaan in de nacht opnieuw geasfalteerd. Tijdens deze werkzaamheden is het Keizer Karelplein gewoon open voor verkeer. Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op www.amstelveen.nl/keizerkarelplein.
Wethouder Rob Ellermeijer noemt de 2-baans binnenweg Keizer Karelweg nu een van de belangrijkste verkeersaders in Amstelveen. Hij bevestigt de indruk dat de gemeente er alles aan doet om doorgaand autoverkeer van ergens naar elders te faciliteren.
Dit leidt tot extra nóg meer gevaar, herrie en luchtvervuiling in onze woonplaats. Hedendaags verkeersbeleid is er daarom juist op gericht dergelijk autoverkeer óm een woongebied heen te leiden in plaats van er dwars doorheen.
De Beneluxbaan is echter destijds niet aangesloten op de A9. Net als bij de verbreding van de A9 en de herstructurering van het Stadshart moet het huidige gemeentebestuur voortmodderen op ernstige fouten in het verleden. Dar mag men best wat eerlijker over zijn.