De barcode bestaat 45 jaar. Met zijn zwart-wit verschijning zag hij 45 jaar geleden, precies om 08.01 uur het levenslicht in een supermarkt in Amerika, waar een pakje kauwgum van 68 cent werd gescand. Vijfenveertig flamingo’s met de barcode in hun nek werden ter gelegenheid van het zoveelste lustrum in de vijver van Heempark Jac. P. Thiisse losgelaten. Barcode wordt ontwikkeld door het in Amstelveen gevestigde GS1.
De barcode wordt inmiddels niet alleen gebruikt in winkels, maar ook bij online webwinkels als bol.com, Wehkamp en Amazon. Het zijn de GS1 productnummers voor een juiste en unieke identificatie van producten. De GS1 barcode is volgens dat bedrijf de enige barcode met waarde. ‘Dat komt omdat hij uniek is en wereldwijd door iedereen te gebruiken.’
Barcodes zijn ook onmisbaar in het logistieke proces. Retailers kunnen ermee zien dat iets ‘op’ is: voorraadbeheer dus. En er is ook allerlei andere informatie aan te koppelen. Zo kan de consument met een voedingsapp als ‘Kies ik gezond’ van het Voedingscentrum zien welke ingrediënten er in het product zitten.
Vertaald
Manager communicatie Marieke van der Spruit van GS1-uitgiftepunt Nederland zegt er trots op te zijn dat de GS1 barcode de tand des tijds heeft doorstaan. “De nummers kunnen vertaald worden in de bekende streepjescode, maar net zo goed een RFID-chip (Radio Frequency IDentification) of een QR-code zijn.”
Identificatie
Ondernemers die hun producten in winkels of webshops willen gaan verkopen, of zij nu in Toronto, Moskou of Amstelveen zitten, hebben GS1 barcodes nodig. Die is het bekendste product van het bedrijf, in Nederland het enige uitgiftepunt daarvoor. De barcode is een opeenvolging van verticale lijnen met verschillende diktes. Met een scanner kan een computer deze lijnen vertalen naar nummers: de productcode. Eigenlijk is de barcode dus een vertaling van nummers naar streepjes. Deze nummers maken een product echt uniek identificeerbaar.