Ruim 150 vrijwilligers of mensen die dag willen worden waren er donderdag in ontmoetingscentrum AnnA, de voormalige Annakerk. De organisatoren spreken over een succes. Het was de eerste editie van de zogenoemde Meet Up van Amstelveenvoorelkaar, de naam die tegenwoordig de Vrijwilligerscentrale gebruikt.
Logisch dat directeur Frans Huissen van die centrale er was om de vertellen dat er meer vrijwilligers nodig zijn en de bijeenkomst was bestemd om de aanwezigen de laten uitzoeken waar precies hun talent ligt op dat gebied. Behalve het publiek waren er liefst dertig lokale organisaties die het van vrijwilligers moeten hebben. Zij vertelden over de diverse vrijwilligersvacatures die vervuld kunnen worden.
Heldenboek
Nadat wethouder Marijn van Ballegooien (Zorg) de opening had verricht, waarbij hij het glas hief, werd Rachel van de Pol – uiteraard door Frans Huissen – geïnterviewd over haar boek “Het hedendaagse Heldenboek”, waarin zij haar ervaringen deelde met het een jaar lang elke dag verrichten van een goede daad. Van ramen lappen voor de buren tot fietsles geven aan migrantenvrouwen. “De verhalen van al die verschillende mensen hebben me geïnspireerd en ook zeker mijn leven veranderd, ik maak nu andere keuzes en kijk bewuster om me heen. Ik probeer vaker echt contact te maken met mensen en te zien dat als ik iemand help, ik een verschil kan maken.” Reclame dus voor vrijwilligerswerk, volgens de overheid hard nodig. Goeddeels een bezuinigingsioperatie, want professionals kosten geld.
Talent
Tijdens het programma kon men via een test erachter komen met welk talent men heeft. Met iedereen kletsen, twee rechterhanden hebben of sportief zijn. Volgens de organisatoren is iemand die precies wacht op wat iemand als vrijwilliger. ‘Matchmaker’ Frédérique Arnold koppelde vervolgens de bezoekers aan de hand van hun vrijwilligerstalent aan de aanwezige organisaties.
www.amstelveenvoorelkaar.nl/talent.
Voor deze overkoepelende organisatie moet je een account aanmaken met je voorkeuren en profiel. Zou het dan niet handig zijn dat men mensen die zich daar op ingeschreven hebben actief telefonisch benadert. Het blijft allemaal nu zo digitaal!