Kan het gebouw van de oudste school van Amstelveen, dat naast de Dorpskerk in het Oude Dorp, een functie ten behoeve van de cultuureducatie krijgen? Dat gaat de gemeente onderzoeken, in samenwerking met er bij gelegen Museum Jan van der Togt aan de Dorpsstraat. Daartoe wordt een voorstel door B&W voorgelegd aan de gemeenteraad. Men zou er de cultuureducatie bijvoorbeeld kunnen professionaliseren en op basisschoolleerlingen los laten, maar er ook lezingen of workshops kunnen houden. Om er een educatieve ruimte van de maken, moet het pand wel worden verbouwd. Op dit moment huurt het museum het van de gemeente.

 Muziekschool

In het gebouw, dat dateert uit 1902, was ooit een  Openbare Lagere School gevestigd en daarna kwam de Amstelveense Muziekschool er in, destijds geleid door de eerste directeur Hans Swart. Op dit moment zijn de lokalen ateliers voor de kunstenaars Jan Verschoor en Rob Brünnmayer. Eén lokaal wordt al gebruikt voor verschillende activiteiten, maar om het aantal uit te breiden is een flinke opknapbeurt nodig, zegt wethouder Frank Berkhout van Vastgoed en Cultuureducatie. ”Het schilderwerk binnen, bijvoorbeeld, herstellen van het tegelwerk, vervangen van het sanitair en de verduurzaming van het gebouw. Dit kan door goede isolatie en isolatieglas.”

Cultuurwethouder Herbert Raat zegt blij met het initiatief te zijn. “Door het toegankelijk maken van dit gebouw kunnen nog meer Amstelveners kennismaken met cultuur. Wat mij betreft zowel jong als oud.”

Op de foto vlnr: Herbert Raat, directeur Marieke Uildriks van museum Jan van der Togt en Frank Berkhout.

1 REACTIE

  1. Wethouder Raat is bij Cultuur echt op zijn plek. Verlos hem alsjeblieft van zijn taken en verantwoordelijkheden mbt Handhaving, Stadshart en A9 en geef die aan iemand die daaraan evenveel aandacht en energie (en meer bekwaamheid) zal besteden als Raat doet aan cultuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.