Sander van Acht, werkzaam voor Edutrainers als trainer/adviseur, nam maandag op de nieuwjaarsbijeenkomst van Scholengemeenschap Panta Rhei medewerkers en genodigden mee op een ‘inspiratiereis’ vol ervaringen over hoe technologie het onderwijs kan verbeteren.
Van Acht werkt op het gebied van digitale vaardigheden van leraren en adviseert daarover scholen en organisaties vanuit zijn eigen bedrijf Flooow rond ‘flipped classrooms’, digitale geletterdheid en de ontwikkeling van attractief digitaal lesmateriaal.
Beeld en Geluid
Bij ‘flipped classrooms’ wordt de instructie (vooraf thuis) online aangeboden, zodat de lessen efficiënter benut worden doordat leerlingen werken aan opdrachten en helder is welke leerlingen extra begeleiding nodig hebben. Sander van Acht startte zijn loopbaan bij Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum, waar hij vele trainingen voor docenten ontwikkelde over hoe zij via media en technologie leerlingen de ’21st century skills’ kunnen aanleren.
ICT
Nu technologische ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het ‘one-size-fits-all’ onderwijsmodel aan het verdwijnen. Ook op Panta Rhei zoeken docenten naar manieren om recht te doen aan de verschillen in leertempo, niveau en talenten van hun leerlingen. Sander van Acht liet zien dat technologie uitstekend kan helpen om de gewenste differentiatie in het onderwijs te realiseren. Hij nam de aanwezigen mee langs de beste ICT-toepassingen van dit moment. Daarbij betrok hij de zaal actief bij zijn verhaal door hen ter plekke zelf een aantal didactische (game)toepassingen te laten ervaren. Een leerzame middag vol inspiratie en digitale mogelijkheden voor het onderwijs van 2019!
Van Zanen
De eerste Panta Rhei-nieuwjaarsbijeenkomst werd in januari 2013 verzorgd door Jan van Zanen, toenmalig burgemeester van Amstelveen. Na hem volgden Sophie in ’t Veld[1] (2014), Femke Geijsel[2] (2015), Justine Pardoen[3] (2016), Paul Rosenmöller[4] (2017) en Steven Pont[5] (2018). Na afloop van dit inspirerende verhaal klonken medewerkers, Raad van Toezicht, Raad van Advies, ouderraad en andere genodigden met elkaar op het nieuwe jaar.
Ict kan natuurlijk best het 1 en ander toevoegen aan onderwijs, maar de mogelijkheden hiertoe vind ik vaak zwaar overdreven afgezet tegen de hoeveelheid investeringen die je moet doen. Natuurlijk moeten ll leren kritisch tegenover info gehaald van het internet te staan, en weten hoe ze met Windows en excel om dienen te gaan, en het nut van practice en drill oefeningen. Maar voor de rest vind ik het gewoon ouderwetse geprogrammeerde instructie , waarvan 50 jaar geleden ook al boekjes bestonden.
Het onderwijs toekomstig bestendig maken dmv ICT!
Al eens op de foto’s gekeken hoeveel grijsbollen in het publiek zitten?