Verreweg de meeste jongeren tussen 18 en 24 jaar (om precies te zijn: driekwart) blijven op de fiets appen. Die kennelijke verslaving, tien jaar geleden nog niet bestaand, heeft de helft van de Nederlanders (49 procent). Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte. In Amsterdam en de regio is het aantal fietsers en voetgangers de laatste jaren flink gestegen. Het is daarom van groot belang dat men in het verkeer goed oplet, vindt de Vervoerregio.
Afleiding van de mobiele telefoon kan volgens haar voor gevaarlijke situaties zorgen. Een telling uitgevoerd door onderzoeksbureau Trajan in de Vervoerregio Amsterdam laat zien dat van 45.000 voorbijkomende fietsers bijna 6% actief bezig is met z’n telefoon. In absolute getallen gaat dat om ongeveer 50.000 momenten waarop fietsers zijn afgeleid in de drukke spits. Daarom gaat nu ook in de Vervoerregio de landelijke campagne MONO van start. MONO rijden is ongestoord onderweg zijn. Zonder afleiding van een telefoon. Zodat men zijn ogen op de weg houdt en niet op een scherm.
Bewustwordingscampagne
De aftrap van de regionale MONO campagne vond plaats in Amsterdam. De hoofdstad zet stevig in op veiliger maken van de Amsterdamse straten, stoepen en fietspaden. De gemeente richt zich met de Vervoerregio vooral op preventie van ongevallen bij kwetsbare groepen, gedragsverandering in het verkeer en ruimtelijke maatregelen die het verkeer veiliger maken. Even was daarom de telefooncel terug in het Amsterdamse straatbeeld. Om veilig je appjes te lezen of social media te checken.
Fietsers zijn ook zelf aan zet om hun eigen veiligheid en die van anderen te verbeteren. De Vervoerregio en haar gemeenten spannen zich in om het gewenste gedrag te stimuleren. Aansluiten en aandacht vragen voor de landelijke MONO-campagne – MONO rijden is ongestoord onderweg zijn – is daar een belangrijk onderdeel van.
De bewustwordingscampagne gaat vooraf aan de aanstaande wetswijziging van minister Van Nieuwenhuizen. Zij diende een voorstel in voor een telefoonverbod op de fiets vanaf juli 2019.
Bij een heterdaadje dan ook flinke boete en elke handhaver dient uitgerust te worden met een grote hamer waarmee hij direct dat apparaat naar de Filistijnen helpt.