Concurrentie vervalsing door een naar hun mening steeds commerciëler wordend wijkcentrum De Bolder en een schrijnend gebrek aan openbare toiletten. Het waren twee klachten van de winkeliersvereniging Groenhof die wethouder Floor Gordon van Economische Zaken vrijdag te horen kreeg. Zij bezocht zowel Groenhof als de winkelstrip Van der Hooplaan op de ‘Dag van de Ondernemer’, bedoeld om die beroepsgroep in het zonnetje te zetten. Die was ’s morgens begonnen met een ontbijt voor ondernemers in de Brasserie, geregeld door de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) en die sessie ging over het, langzamerhand toch wel wat afgekloven, onderwerp ‘Succesvol verbinden’.

“De Bolder is commercieel bezig”, vond de eigenares van een horecabedrijf in Groenhof.

Wethouder in gesprek met winkeliers Groenhof

Zij wees onder meer op het terras voor het wijkcentrum en het aanbieden van ontbijtjes en koffie voor een minimale prijs, wat bij haar € 7,50 kost. Koffie kost in De Bolder maar € 1,10, waar een bedrijf dat niet – zoals het wijkcentrum – over vrijwilligers beschikt voor de bediening niet tegenop kan. “Als mensen er binnen komen, is het goed. Maar De Bolder moet niet met goedkope aanbiedingen en

Visspecialist Schilder krijgt speldje

zo burgers naar binnen trekken.”

Subsidie

Daar leek de wethouder het mee eens. Wijkbeheer, inclusief de wijkcentra, zit overigens niet in jaar portefeuille, maar in dat van haar collega Marijn van Ballegooijen. Zij zou het er met hem over hebben. “Het kan nooit zo zijn dat je concurrentie krijgt van de gemeente”, zei Gordon, kennelijk wijzend op de subsidie via welzijnsorganisatie Participe aan de wijkcentra.

Volgens eigenaar Cor Mulder van interieurwinkel Martha de Groot aan de Van der Hooplaan en voorzitter van de winkeliersvereniging van die die strip was Groenhof ooit het mooiste wijkwinkelcentrum van Amstelveen, maar is het de vraag of het op dit moment daar nog voor door kan gaan. De ambitie van de Groenhof-winkeliers is wel het weer te verbeteren, na een strijd om de verbouwing, die in maart klaar moet zijn, nadat die eindeloos op zich liet wachten wegens protesten van omwonenden tegen uitbreiding wegens de komst van een derde supermarkt (Lidl), naast AH en Jumbo. De uitbreiding vergde een deel van de openbare ruimte.

Wijk achteruit

Winkeliers vinden wel dat de wijk achteruit gaat qua koopkracht. In de kapsalon hoort men dat van klanten, bijvoorbeeld. Er komen meer expats, die niet meer zoals vroeger allemaal over een topinkomen beschikken, en andere buitenlanders. De ondernemers in Groenhof, waar Gordon onder meer de totaal verbouwde en verplaatste ruime winkel de gelijknamige optiek bezocht, juichen de komst van een nieuw deel van de m wijk Groenelaan toe, waar voor Middeninkomens wordt gebouwd. “De ene wijk verschiet sneller van kleur dan de andere”, gaf Gordon toe, doelend op de aanzienlijk lagere gemiddelde inkomens. De gemeente laat meer koopflats bouwen. “Maar wij kunnen het niet helemaal sturen, maar doen wat wij kunnen. Het kantelt hier wel snel en onze sturingsmiddelen zijn beperkt.”

India

De wijk is verandert van een soort dorp, waar iedereen elkaar kende, tot een met veel buitenlanders, waar men aan elkaar voorbij loopt, zeiden winkeliers. De wethouder vulde aan dat zelfs in de grootste buitenlandse gemeenschap, die uit India, wel twintig verschillende organisaties zijn, omdat het land waar zijn vandaag komen zo groot is. “Degenen die hier al 30, 40 jaar zitten en zich inmiddels Amstelveners voelen, proberen wel meer eenheid in die groep te brengen, onder meer via het Diwali Festival. Er zijn hier relatief weinig Indiase bedrijven, maar mond op mond reclame drijft de werkgevers uit de regio kennelijk naar Amstelveen, hoewel er de laatste tijd ook steeds meer naar Almere gaan. Maar je moet oppassen met beeldvorming.” Volgens haar zijn de meeste mensen uit India goed geïntegreerd in de lokale gemeenschap.

Koffie

Een klacht was ook dat veel mensen de koffie die bij AH en Jumbo gratis wordt verstrekt zittend op een bankje in de gezamenlijke ruimte opdrinken, soms er ook meegebracht brood gaan zitten eten, op een steenworp afstand van het terras van het lunches verkopende horecabedrijf Groentje. “Wij willen dat de door AH en Jumbo verstrekte koffie ook in die winkels wordt opgedronken”, zei iemand, die zich ook ergerde aan zwerfvuil dat er bij de bankjes overblijft. “Het ziet er aso uit soms.”

Nu de wijk vergrijst, neemt kennelijk de behoefte aan openbare toiletten toe, die door de gemeente decennia geleden alom in de stad zijn weggehaald. “Weg bezuinigd”, zei Gordon. Men heeft de hoop wel op de toiletten van De Bolder gevestigd, maar optimale service van een winkelcentrum lijkt dat niet. Als de winkeliers er zelf in voorzien, gaan de servicekosten omhoog, verzuchtten zij. Soms vragen klanten nu in winkels of zij daar van het toilet gebruik mogen maken. Jumbo staat dat toe, maar maakt er allerminst reclame voor.

Ook over parkeren, klaagde men. Soms wordt het parkeerbeleid zo streng toegepast dat klanten snel bekeuringen oplopen. “Handhaven moet geen pesten worden”, zei Gordon, die ondernemers in winkelcentra belangrijk voor de stad vindt. “Wij  hebben veel grote bedrijven in de stad, maar willen de kleintjes niet vergeten en de aandacht van B&W gaat uit naar het MKB. Wijkwinkelcentra willen wij opkrikken tot nieuw leven.”

Bereikbaar

In de nieuwe winkel van Groenhof Optiek werd zij invangen door Leoniek Faas. Voorzitter Karlo Totri van de winkeliersvereniging (eigenaar van de kapsalon) wees er op dat de winkels tijdens de verbouwing bereikbaar blijven.  en prees de gemeente voor aan aandacht voor de situatie van het winkelcentrum. “Ik ben blij dat de wethouder langs komt om de ondernemers een hart onder de riem te steken tijdens de verbouwing. Het gaat straks heel mooi worden.”

De wethouder spelde zowel Mulder als visspecialist H. Schilder een aan de ondernemersdag herinnerend speldje op. Volgens Mulder is de winkeliersvereniging heel actief en organiseert zij onder meer veel acties voor klanten.

Lunch-sessie

’s Middags waren er in het raadhuis lunch-rondetafelgesprekken waar PIM Noord-Holland (www.pimnh.nl) en gemeente naar hun zeggen ‘innovatieve en duurzame ondernemers’ met groeivragen verder hielpen. Daarvoor stonden adviseurs klaar ‘met een brede kennis van financiering’.

Volgens wethouder Gordon zien ondernemers kansen en nemen zij risico’s, waardoor er banen ontstaan en verbindingen met andere bedrijven en inwoners ontstaan. “Ze geloven in hun bedrijf, werken ontzettend hard en zijn trots op hun team.”

2 REACTIES

  1. Floor Gordon en het Groentje moeten niet zeuren over die concurrentie van de Bolder. Die is er van het begin af aan geweest. Al bijna 40 jaar lang. Trouwens het publiek wat in de Bolder komt , is over het algemeen een heel ander publiek wat bij het Groentje zit. En die goedkope ontbijtjes van de Bolder zijn enkel maar op woensdag. Dat heeft men gedaan om mensen die het niet zo breed hebben bij elkaar te brengen en er ook eens uit te laten zijn. Die gaan ook heus niet bij het Groentje ontbijten,of koffie drinken, hebben ze geen geld voor. Misschien is de formule van het Groentje wel gewoon uitgewerkt. Ze doen namelijk al bijna 40 jaar hetzelfde. Vroeger hadden we Dumonde, nu het Kruitvat, vroeger Sol een kwaliteitsgroenteboer, nu een soort kiloknaller op dat gebied, vroeger een echte banketbakker en slager, allemaal ingehaald door de Jumbo en straks door de Lidl. Als middenstander heb je je ook aan te passen bij de wijk waar je gevestigd bent.
    Ook klaagt men over het besteedbare inkomen van Indiase expats, waardoor de omzet terug zou lopen, maar nergens wordt geklaagd over het feit dat vele statushouders door de gemeente worden geplaatst in de wijk Groenhof. Deze mensen zijn aanvankelijk afhankelijk van een uitkering en beginnen meestal onderaan de arbeidsladder als ze werk vinden. Geen woord daarover van Floor, want dan vallen de woorden spreiding en meer soc huurwoningen en dat is eng!
    Daarom vind ik de opmerkingen van Floor Gordon zeer ondoordacht en zelfs overkomen als meehuilen met de wolven in het bos. Iets waar niemand wat mee opschiet, zowel de bewoners als de ondernemers.

Laat een antwoord achter aan Frank Bikker Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.