In protesten tegen de gemeentelijke plannen voor de lokale infrastructuur, veroorzaakt door verbreding van de A9, voert de Belangenvereniging Meander Bewoners (BVMB) de meest verbeten actie. Er zijn nog enkele andere bezwaarden, maar enkele partijen trokken zich inmiddels terug. Dat vertelde gemeentelijk programmamanager voor stedelijke ontwikkelingen Jelle Westra vorige week tegen een groep oud-wethouders en -gemeentesecretarissen, die onder meer voorlichtingscentrum Inzicht bezochten.
Het standpunt van de Meanderbewoners, die volgens Westra nog steeds willen dat de rijksweg op het grondgebied van Amstelveen door een tunnel gaat lopen, komt op 6 september aan de orde in een zitting van de Raad van State. Aan de tunnel moest de gemeente honderd miljoen euro bijdragen, waartoe zij eerst een contract tekende, maar dat later openbrak. Er kwam een nieuwe optie, die veertig miljoen euro zou gaan kosten, voorziende in enkele overkappingen met daarop groene verbindingen tussen beide delen van de stad. Overigens is het bedrag inmiddels al tot 50 miljoen uitgebreid en het einde van de verhoging lijkt nog niet in zicht.
Tunnel
De Meanderbewoners blijven erbij dat de tunnel, waarvoor de gemeentelijke bijdrage door herontwikkeling van er naast gelegen stroken terug zou moeten worden verdiend, verreweg de beste oplossing is. De tunnel zit er wat de gemeenteraad betreft niet in, hield Westra de voormalige wethouders voor. Hij verwacht dat na de zitting het zogenoemde tracébesluit van Rijkswaterstaat, waarmee de lokale politiek instemde, onherroepelijk zal zijn.
Lokaal worden veel infrastructurele maatregelen genomen om de verkeersstroom in zo goed mogelijke banen te leiden tijdens de werkzaamheden aan de A9. Onder meer worden de op- en afritten van de A9 bij het viaduct op de Keizer Karelweg naar verwachting afgesloten. Maar de aannemers kunnen nog een andere oplossing voorstellen, zei Westra. De Oranjebaan krijgt veel doorgaand verkeer, maar er is een pakket van maatregelen bedacht om alternatieven aan te bieden voor plaatselijk verkeer. Het viaduct bij de Ouderkerkerlaan wordt verbreed en vrijwel helemaal door RWS betaald. De gemeente draagt er € 500.000 aan bij.
“Er kwam een nieuwe optie, die veertig miljoen euro zou gaan kosten, voorziende in enkele overkappingen met daarop groene verbindingen tussen beide delen van de stad,” schrijft JB.
Niet waar. Er komt één groene overkapping bij het Oude Dorp. Bij het Stadshart /Meander komt een kneiterdruk vierdubbel kruispunt met op- en afritten van de verbrede open verkeersgoot A9.
Amstelveen heeft zich in de luren laten leggen door een één-tweetje van een VVD-wethouder en een VVD-minister. Het is een gemiste kans van historische omvang.