De gemeente ontkent afspraken te hebben gemaakt over verkeersluwte op de Olympiadelaan bij de grondverkoop aan eigenaren van villa’s daar. “Wij hebben er geen documenten over kunnen vinden”, zegt de nieuwe wethouder Verkeer, Rob Ellermeijer (VVD). Er is onrust in Bankras-Kostverloren ontstaan door de uitspraak van wijkplatvorm voorzitter en voormalig raadslid voor het CDA Ben Jonker. Die zei dat kavels destijds zijn verkocht met het beding van de kopers dat de Olympiadelaan niet voor doorgaand verkeer zou worden opengesteld en een lokale overheid zich aan afspraken moet houden.
In de koopcontracten staat daar evenwel niets over. Wel is in 2003 een verkeersbesluit genomen dat voorzag in afsluiting van de Olympiadelaan voor doorgaand verkeer van en naar Amsterdam. Ellermeijer zegt niet te weten of aan dat besluit gemaakte mondelinge afspraken ten grondslag lagen. Hij gaat daar voorshands niet van uit. “Dat verkeersbesluit is leidend. Over wat daaraan vooraf is gegaan, heb ik geen enkele gedocumenteerde informatie. Wij willen als B&W zo min mogelijk doorgaand verkeer door de wijken. Dat moet over doorgaande wegen, zoals de Beneluxbaan.”
Bouwgrond
Daaruit komt volgens hem de afsluiting van de Olympiadelaan voort, hoewel ook bijvoorbeeld de niet afgesloten Van Heuven Goedhartlaan en de Eleonor Rooseveltlaan parallel aan de Beneluxlaan lopen.
Een overweging in het verkeersbesluit van B&W was destijds dat “ter voorkoming van doorgaand autoverkeer er op het gedeelte van de Olympiadelaan tussen de Marie Baronlaan en de Lien Gisolflaan fysieke maatregelen worden getroffen die door bebording en belijning worden ondersteund”. De maatregelen bestonden onder meer uit een bussluis en wegversmalling, met toegang voor lijnbussen en uitrukkende brandweer, maar niet voor touringcars bussen. Voorkomen moest volgens B&W worden dat automobilisten de Olympiadelaan als sluiproute zouden gaan gebruiken.
Het verkeersbesluit uit 2003 werd ongeveer gelijktijdig met de bouw van de villa’s aan de Olympiadelaan genomen. Volgens een zegsman uit de kring van Burgerbelangen (bbA) speelt de kwestie ook sinds die tijd. Hij herinnert zich destijds aan een koper van bouwgrond, wiens naam hij niet wil noemen, te hebben gevraagd of die niet bang was voor druk verkeer voor zijn villa. “Hij vertelde mij dat met de gemeente was afgesproken dat de laan voor doorgaand verkeer afgesloten zou blijven.”
Druk
De zaak kwam in de wijkvergadering ter sprake, omdat men vreest voor enorme verkeersdruk op de Oranjebaan als wegens verbreding van de A9 de afrit van die rijksweg bij het Stadshart dicht gaan. Maar de Oranjebaan krijgt extra rijstroken, waardoor volgens Ellermeijer de filevorming op die weg niet exceptioneel zal groeien. Over openstelling van de nu afgesloten weg naar Escapade, achter de brandweer, bezint het college zich nog. Het beleid is er volgens hem op gericht bewoners snel uit de wijk te laten komen.
De vrees in de wijk omtrent de Olympiadelaan nam ook toe doordat bewoner Joop de Jong vertelde al heel lang met de kwestie bezig te zijn en te communiceren met de gemeente. Volgens hem zei een ambtenaar tegen hem dat er nu eenmaal afspraken met eigenaren van huizen aan de Olympiadelaan zijn, waardoor die niet opengesteld kan worden voor doorgaand verkeer.
Geen document betekent volgens mij dat er geen afspraak betreffende de Olympiadelaan is gemaakt.
Er lijkt bij Hr. Jonker (CDA) sprake van NIMBY gedrag te zijn.
Die afspraak staat ook niet op papier. Maar iemand als Kees Noomen, al jaaaaarenlang fractievoorzitter van de VVD Amstelveen woont op de Olympiadelaan, en die zal vast en zeker zijn invloed toen en nu aanwenden om zeker te stellen dat de zaken blijven zoals ze zijn. Trouwens ook Rolf Thung die ook op de Olympiadelaan woont/woonde was jarenlang VVD Amstelveen bestuurvoorzitter.
Dit is dan dus een pracht kans om eens te bekijken hoe eerlijk en integer de Amstelveense politiek eigenlijk is.
Wel grappig trouwens dat telkens weer de naam van de VVD opduikt als integriteit in het geding is.