Mogelijk worden de flatgebouwen langs de Startbaan, op het terrein van het voormalige HPE-kantoor, hoger dan de nu voorziene 32,5 meter boven NAP (vier meter). Daardoor zouden nog extra flats kunnen worden gebouwd. Wethouder Floor Gordon zei in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) dinsdagavond dat de gemeente de suggestie van enkele fracties daartoe zal bekijken. De commissie sprak over de Startnotitie, waarin nu 549 appartementen zijn voorzien, minder dan de helft (49%) in het lage middeldure huursegment.
Men moet in dat segment € 711 tot € 900 per maand betalen voor een woning met één slaapkamer. Zestien procent wordt in het hoge middeldure huursegment gebouwd (€ 900 tot € 1100 voor appartementen met twee slaapkamers) en bijna een vijfde deel (19%) in de koopsector van € 363.000, waarvoor men overigens maar één slaapkamer krijgt. Naar het dure koopsegment gaat zestien procent van de woningen.
Koopwoningen
B&W kiezen uit twee hen door de projectontwikkelaar voorgelegde varianten die met de
meeste koopwoningen. De coalitie, dus de meerderheid in de gemeenteraad, lijkt er daarmee eens, in tegenstelling tot enkele oppositiepartijen. En er is op opnieuw geen sociale huur bij, constateerde raadslid De Looze van GroenLinks. Die is overigens wel voor het hoger naken van de woontorens, net als raadslid Van den Bosch van coalitiepartij PvdA. En Bert de Pijper van de ChristenUnie vroeg zich af wat er mis is met de andere variant, die voorziet in méér huurwoningen in het lage middeldure huursegment (56%).
Te klein
Wie gaan er eigenlijk in die slechts één en twee slaapkamers bevattende flats wonen, vroeg inspreker Jan Kea zich af. Niet het Amstelveense gezin, waarvoor de woningen te klein zijn, en ook niet de starter op de woningmarkt, voor wie de woningen te duur zijn, zei hij. Ook de dichtheid van de bouw is volgens hem ongekend voor een groene gemeente. Hij sprak zelf namens 64 aan de Startbaan gevestigde huishoudens. Die wonen sinds 2016 in de wijk Greenstart, met 53 eengezinswoningen, waarbij later de torenflat De Keyser kwam en er nog een komt voor Startbaan 8, wat het totaal op 322 brengt. Via Startbaan 16 (HPE) komen er in totaal 871 woningen.
Aangepast
Via inspraak op een inloopavond slaagden de verontruste bewoners er in aan de oorspronkelijke plannen nog iets te veranderen. “Als we niets hadden laten horen, was er niks aangepast”, zei Kea. Er is nu als het ware een meer glooiende overgang van Greenstart naar de geplande nieuwbouw tot stand gekomen. De Startnotitie zegt daarover dat onder meer de afstand tussen beide is vergroot van zestien naar 27 meter en de nieuwbouw een noord-zuid oriëntatie moet krijgen om inkijk in de al bestaande woningen en tuinen te voorkomen. “De buitenruimte die de overgang vormt tussen Greenstart en Startbaan 16 zal een groene en passende inrichting krijgen conform het op te stellen beeldkwaliteitsplan”, zegt de notitie verder. “De bewoners van Greenstart zullen nadrukkelijk worden betrokken bij de vormgeving van dit beeldkwaliteitsplan.”
Parkeren
De dichtheid brengt ook met zich mee dat de parkeernorm van 1,4 plek per woning omlaag
wordt geschroefd. Dat is tegen de wil van de inspreker en onder meer Pieter Monkelbaan van Burgerbelangen. Van den Bosch gaf aan dat veel jongeren, die hij in de toekomstige huizen ziet, per fiets gaan en er moet volgens hem ook goed openbaar vervoer komen. Er verrijzen in Amstelveen intussen steeds meer kleine woningen, constateerde hij. En die zijn, gelet op de ruimte, nog duur ook, vulde De Looze aan. Ook het CDA maakte zich, bij monde van fractievoorzitter Pier Rienks, zorgen over de parkeerontwikkeling. En Patrick Adriaans van de SP verzuchtte dat er opnieuw kleine woningen komen.
Betalen
Paul Feenstra van de VVD betoogde dat zijn partij nu eenmaal voor koopwoningen is en daarom ook voor de variant die het meeste daarvan behelst. Wat Bert de Pijper van de ChristenUnie de vraag ontlokte wie nou € 363.000 voor een klein appartement kan betalen, een transactie door voor Feenstra nauwelijks problemen lijkt op te leveren. Wat de koopflats betreft, kreeg hij steun van coalitiegenoot D66. Daarin lijkt zich wel een splitsing in de coalitie voor te doen want de PvdA pleitte voor meer huurwoningen en daarmee voor de variant die daarvan meer biedt. Die wijkt af van wat D66 en VVD (overigens nog steeds de meerderheid) willen. De SP heeft moeite met de prijskaartjes die aan de te bouwen kleine woningen hangen. De omvang zou trouwens op langere termijn wel eens tot leegstand kunnen leiden, was ook een voorzichtige conclusie in de commissie. Maar volgens de wethouder is dat gevaar nauwelijks aanwezig. “Niemand zit op leegstand te wachten”, zei ze.