Een expositie die bestaat uit twee delen is ‘alternative facts’ van beeldhouwer Willem Harbeers en schilder Paul Dikker. Tot 26 april zijn hun werken te zien in de hal van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en Platform C Kunstuitleen aan het Stadsplein. De tentoonstelling werd donderdag (22 maart) geopend bij de SVB door directeur Heleen Ketwich Verschuur van Museum Jan van der Togt.
Zijn legde het ontstaan en de geschiedenis van het museum kort uit en interviewde daarna beide kunstenaars over hun werken en de wijze waarop zij dat maken. De bijzondere samenwerking tussen SVB en Platform C is voor de twee kunstenaars niet geheel nieuw. Zij hebben elkaar via de vakorganisatie voor beeldende kunstenaars BBK ontmoet en werken sindsdien vaak samen.
Op 7 april is er om 15.00 uur een bijeenkomst met hen bij de Kunstuitleen, waar artistiek directeur Xander Karskens van het Cobra Museum presenteert.
Kleurrijk
Kleurrijk is de nog-figuratieve kunst van Paul Dikker, die op landschappen lijkende schilderijen maakt. Maar het zijn innerlijke landschappen, waarvan de betekenis in die werken zelf ligt, zegt hij. Een daarover uitgebracht werk werd als ‘aftrap’ later bij de Kunstuitleen ten doop gehouden. Daarin vertellen onder meer de Finse prof. Paavali Virtanen en kunstkenner Shannon Egan uit Amerika prijzend wat zij van diens werk vinden. “Als gezangen”, zei de Fin over de werken.
“Ik begin altijd met een ontwerp”, zei Dikker tegen Ketwich Verschuur. Maar al werkend vult hij dat in en verandert het vaak. “Mijn werk is het resultaat van een bewuste keuze.”
Energie
In de sculpturen van Willem Harbers, die aansluiten bij de schilderijen van Dikker, wordt energie zichtbaar door merkwaardige combinaties van materialen. In de SVB werd voor grote in de Kunstuitleen voor kleinere werken gekozen. “Kunstenaars die wij uitnodigen moeten vaak aan deze ruimte wennen”, zei directeur Marcel Jansen van Platform C bij de aftrap daar. Hij doelde op de bescheiden ruimte op de parterre verdieping waar de beelden en schilderijen zijn te zien. Maar wie er eenmaal heen komt en er aan gewend is, ontdekt dat kunstwerken er tot hun recht komen, vulde hij aan. “De kracht van deze ruimte is de intimiteit.”
De beelden van Harbers hebben merkwaardige namen, constateerde Ketwich Verschuur. Zoals: Giroplaat WR1, Gyrobuteur en Monochronique.