In de provincie Noord-Holland pakken gemeenten, waaronder Amstelveen, Rijkswaterstaat, ProRail, de Voervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland samen de renovatie en vervanging van bruggen en viaducten aan. De samenwerking ‘Samen Slimmer Renoveren en Vervangen’ (SSRV) is nodig omdat de ruim 14.500 bruggen en viaducten ouder worden en tussen nu en het einde van de eeuw gerenoveerd of zelfs volledig vervangen moeten worden. Volledige vervanging van alle bruggen en viaducten in de provincie kost in totaal naar schatting € 15 á € 20 miljard.

Door dit als beheerorganisaties samen op te pakken, besparen men kosten en wordt er efficiënter omgegaan met menskracht en grondstoffen die schaars zijn.

Fiets- en verkeersbruggen

Van de bruggen en viaducten zijn er 730 beweegbaar.  Vaste bruggen bestaan uit 5.915 betonnen verkeersbruggen en viaducten, 3.755 stalen verkeersbruggen en viaducten, 3,755 houten fiets- en voetgangersbruggen en 290 betonnen bruggen voor lopers en fietsers. Tien procent van alle bruggen ligt in het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen, in beheer van het Rijk, de provincie en gemeenten. Het grootste deel bestaat uit kleinere verkeers-, fiets- en wandelbruggen in woonwijken, het buitengebied, natuurgebieden en bedrijventerreinen. Deze zijn vooral in beheer bij gemeenten. Ook is er nog een klein aantal bijzondere objecten in de historische stads- en dorpskernen.

Aanpak

De komende tijd werkt SSRV aan een aanpak voor verschillende groepen van type bruggen en viaducten die op elkaar lijken. Iedere aanpak bestaat uit oplossingen zoals het samen monitoren van dat type bruggen of viaducten of het tegelijk aanbesteden van groepen. Ook het toepassen van Industrieel Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen is een mogelijkheid. Door delen van bruggen en viaducten te standaardiseren met IFD kan efficiënter met geld, mensen en grondstoffen worden omgegaan. Ook wordt gezamenlijk voorraadbeheer van onderdelen mogelijk, wat toekomstige reparaties eenvoudiger maakt. Daarnaast werkt het initiatief aan een lange termijn prognose van werkzaamheden zodat het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen goed bereikbaar blijft.

Deelnemende partijen

Behalve uit Amstelveen en Aalsmeer zitten in de werkgroep SSRV medewerkers van de gemeenten Alkmaar, Amsterdam, Den Helder, Haarlem, Purmerend en Zaanstad, alsmede van Rijkswaterstaat, Pro Rail, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland. Ook werken de gemeenten Edam-Volendam, Hilversum, Medemblik, Schagen, Waterland en Wijdemeren actief mee op onderdelen van het initiatief.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.