Wethouder Marijn van Ballogooijen spreekt in een brief aan FNV tegen dat het voor inwoners van 27 jaar en ouder vrijwel onmogelijk is in de bijstand terecht te komen. Overigens vraagt hij de vakfederatie wel daar binnen komende signalen over klachten bij de bijstandsuitkering wel aan de gemeente te blijven doorgeven, opdat bij onjuistheden zorgen kunnen worden weggenomen en de dienstverlening verbetert.

FNV kwam met veel klachten over het re-integratiebedrijf Matchez, verbonden aan het gemeentelijke zogeheten Werkplein. Van Ballegooijen deelt die zorgen goeddeels niet, maar zegt wel dat het contract met het bedrijf bijna afloopt en een nieuwe aanbesteding voor de deur staat. Hij schrijft letterlijk:De afgelopen drie jaar zijn er geen formele klachten over Matchez geweest bij de gemeente. We zullen het monitoren van de klanttevredenheid onderdeel maken van deze nieuwe tender.”

Onjuistheden 

FNV meldde klachten van bijstandsgerechtigden te hebben ontvangen. De wethouder waardeert naar zijn zeggen het doorgeven daarvan wel, omdat die de gemeente de kans biedt onjuistheden recht te zetten en waar nodig onderzoek te doen of verbeteringen door te voeren.”

Maar dat, zoals FNV schreef, 27-Plussers eerst maar eens op zoek moeten naar werk, voordat zij bijstand kunnen aanvragen, spreekt de wethouder tegen. “Er is geen zoekperiode voor bijstandsgerechtigden boven de 27 jaar.”, zegt hij. “Bijstand kan te allen tijde aangevraagd worden.” Als meldingen bij de vakfederatie in een andere richting wijzen dan  wil de gemeente daarover praten. Wel is er voor een aanvraag indienende inwoners die recent van de arbeidsmarkt komen en geen belemmeringen hebben weer aan de slag te gaan een re-integratietraject van twee weken, voegt hij daaraan toe. “Om snel terug aan het werk te gaan.”

Moeilijk

Overigens staat die zoektocht een bijstandsaanvraag niet in de weg, omdat die gelijktijdig loopt met de behandeling van de aanvraag. “Uit onderzoeken blijkt immers dat hoe langer mensen in de bijstand zitten, hoe moeilijker het voor hen wordt weer op de arbeidsmarkt te komen.”

Het bedrijf Matchez begeleidt die mensen en niet door de werkmakelaars van het Werkplein, waar zij overigens wel tijdens het re-integratietraject terecht kunnen met vragen over werk of scholing, zegt Van Ballegooien. Als inwoners melden fysieke of psychische belemmeringen te ervaren, wordt volgens hem door een onafhankelijke arts eerst onderzoek gedaan naar de werkmogelijkheden.

Vrijwilliger

Overigens zijn er in Amstelveen zijn vier keer zoveel vrijstellingen (van werk) als het landelijk gemiddelde: In december was dat 64,5% van de bijstandsgerechtigden, tegenover 14,5% landelijk. “Waar mogelijk wordt ondersteuning naar zorg, dagbesteding of vrijwilligerswerk geboden,” schrijft de wethouder verder, die zegt er trots op te zijn dat de duurzaamheid van de plaatsingen in Amstelveen boven het landelijk gemiddelde ligt: 93% van de uitstroom na de twaalf maanden deed geen nieuwe bijstandsaanvraag (landelijk 85%).

Tolken

Op het Werkplein AA wordt het eerste gesprek met de klantmanager gevoerd over werk en scholing en waar mogelijk doorverwezen naar Matchez. Ook de gemeentelijke werkmakelaars werken op het Werkplein aan het vinden van werk en scholing voor inwoners zonder uitkering en bijstandsgerechtigden die een langer traject naar werk nodig hebben, zegt de wethouder.

Zowel de SP in de gemeenteraad als FNV had gemeld dat veelal geen tolken aanwezig zijn bij het gesprek tussen een cliënt en de gemeente. In zijn brief laat de wethouder weten dat bij de volgende versie van de informatiefolder (overigens wel in diverse talen) ook het recht op een beëdigde tolk expliciet wordt opgenomen. In reactie op het signaal bij FNV dat niet bij alle re-integratievoorzieningen een beëdigde tolk aanwezig is, meldt de wethouder dat van nu af aan die vaker worden ingezet.

Cliëntondersteuning

Ook de onafhankelijke cliëntondersteuning, op informatie over het recht waarover de SP in de gemeenteraad aandrong en die in de FNV-brief ter sprake kwam, wordt volgens Van Ballegooien nu vaker en nadrukkelijker aangeboden. “De afgelopen jaren is er een stijging te zien in het aantal klanten dat gebruik maakt van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Ten aanzien van werk blijft dat nog wat achter en wil het college dit nog actiever aanbieden. Het college vindt het van het grootste belang dat inwoners die het moeilijk vinden om zelf hun weg te vinden onafhankelijk en professioneel begeleid worden.”

1 REACTIE

  1. Wat is het verschil tussen een klacht bij de gemeente en het FNV.
    De wethouder praat over weinig formele klachten en het FNV veel, maar ik hoor niets over de aard en het werkelijke aantal.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.