Om de fietsveiligheid te vergroten, wordt op de rotonde Groen van Prinstererlaan (kruising met Van Heuven Goedhartlaan) de belijning aangepast, zodat de rijbaan voor auto’s smaller lijkt. En op de rotonde Laan van Kronenburg (bij Saskia van Uylenburgweg) wordt een reclamebord verplaatst voor betere zichtbaarheid.
Ook op de rotonde Laan van de Helende Meesters (Groenelaan) verandert iets. Daar wordt een bewegwijzeringsbord verplaatst en op die van Rembrandtweg – Laan Walcheren komt lagere beplanting tussen de rijbaan en het fietspad.
Afremmend
Volgens de gemeente, die alle negentien rotondes aan onderzoek onderwierp, hebben de maatregelen ‘een afremmend effect’ en vergroten zij de zichtbaarheid. “Het ging vooral om herkenbaarheid en zichtbaarheid”, zegt verkeerswethouder Rob Ellermeijer. Overigens constateert hij dat de rotondes aan de wettelijke voorschriften voldoen.
Op de rotonde Groen van Prinstererlaan – Van Heuven Goedhartlaan wordt ook markering van oostelijke fietspaden wordt aangepast, zodat fietsers niet tegen de rijrichting in fietsen.
Licht
Er is ook naar de verlichting van de rotondes gekeken, maar die blijkt qua intensiteit te voldoen, zegt de gemeente.
Het onderzoek naar aanrijsnelheden van automobilisten bij rotondes, waarover het CDA vorige week een motie indiende die door de gemeenteraad werd aangenomen, wordt volgens B&W dit voorjaar uitgevoerd. Er liep dus wel een onderzoek naar de verkeersveiligheid op rotondes van fietsers, maar het CDA wilde dat uitbreiden met de auto-aanrijsnelheid. Ook heeft het CDA in de motie gevraagd waar nog 30-kilometerzones zijn in te stellen en uit te breiden.
Fotobijschrift: Rotonde Groen van Prinstererlaan – Van Heuven Goedhartlaan voor de aanpassingen
De rotondes voldoen aan de wettelijke voorschriften maar waren toch onveilig. Dit is ook het geval bij luchtvervuiling (door A9, Schiphol en binnenwegen) die beneden een wettelijke norm zou liggen maar ondertussen hartstikke ongezond is.
Men kijkt hier wel erg veel naar automobilisten als zijnde de schuldigen, maar als ik kijk naar vele fietsers die zich totaal niet aan de regels houden, dan valt hier ook nog zeer veel te handhaven en tot die tijd kan men borden en veranderingen toepassen tot men een ons weegt, maar dit soort zaken valt bij handhaving en dat gebeurt te weinig.
Tsja, Handhaving. Breek me de bek niet open.
De gemiddeld hogere snelheid op fietspaden – en daarmee die van de onveiligheid – wordt veroorzaakt door toename van het aantal snorfietsen, e-bikes, e-bakfietsen, e-scooters, e-maaltijd- en pakjesbezorgers, Canta’s, Biro’s etc., De beleidsmakers houden hiermee ook buiten de rotondes te weinig rekening en slenteren achter de feiten aan.