Dit jaar wordt een cruciaal jaar voor de luchtvaart. Dat zei CEO Dick Benschop van Schiphol tijdens zijn speech op de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven. Hij roept het kabinet op duidelijkheid te bieden. “Geef perspectief, dan gaan we samen aan de slag met minder hinder en meer duurzaamheid,” zei hij.
De president-directeur vraagt om duidelijkheid voor de luchtvaartsector en de omgeving, zoals Amstelveen. Benschop benadrukte dat de richting die het kabinet koos – gematigde en gecontroleerde groei die wordt verdiend met een daling van het aantal ernstig gehinderden – goed is. Volgens hem biedt die benadering perspectief voor zowel de luchtvaart als de omgeving. “Voor Lelystad en Schiphol is het meeste werk gedaan, dat werk kan op korte termijn worden afgemaakt”, zei hij. “Dat moet ook, want de tijd dringt. Mijn vraag aan de regeringscoalitie is haar belofte uit het regeerakkoord waar te maken en duidelijkheid te bieden. Leg de verbinding met de middengroepen in de samenleving en verwar de flanken niet met de meerderheid. Onderzoek laat zien dat gecontroleerde groei onder voorwaarden, steun krijgt van ruim twee op de drie Nederlanders. Met andere woorden, de minister en de coalitie hebben een plan in handen dat steun heeft in de samenleving.”
Duurzaam
Duurzaamheid is de centrale opgave voor de luchtvaart, zei Benschop. “Wij hebben onze ambitie en ons klimaatplan geformuleerd. Voor de luchtvaart geldt dat meer van hetzelfde niet gaat. Voor de milieubeweging geldt dat minder van hetzelfde niet de ambitie zou moeten zijn. Het gaat om anders, duurzaam vliegen.” Hiermee doelt de Schiphol CEO op het stimuleren van schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen en duurzame brandstoffen, alsmede het gebruik maken van de trein voor korte reizen binnen Europa.
Versterken
“Dit kan alleen lukken als innovatie, investeringen en beleid elkaar versterken”, zei hij. “Dat is nu nog niet het geval. De Green Deal van de Europese Commissie is voor ons van groot belang. Als daar een verstandige Europese aanpak tot stand komt, met een internationale verplichting tot bijmenging van duurzame brandstoffen, dan worden er meters gemaakt. In dit decennium wil Schiphol zichzelf en de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Lelystad vrij van uitstoot maken. Veel van de maatregelen die wij nemen hebben een positief effect voor zowel de uitstoot van CO2 als ultrafijnstof en stikstof.”
Buur-relatie beter
Volgens hem wordt de relatie met de omgeving, zoals dir met Amstelveen, beter. “Er wordt geluisterd naar de zorgen van bestuurders en bewoners. Belangrijke initiatieven over hinderbeperking, leefomgeving en ultrafijnstof zijn voorbereid samen met Luchtverkeersleiding Nederland en de luchtvaartmaatschappijen. Wij staan in de startblokken om daar samen met bestuurders en bewoners mee aan de slag te gaan.”
Bijna 72 miljoen
Tijdens de nieuwjaarsreceptie blikte Benschop ook terug op 2019. Er reisden 71,7 miljoen reizigers via Schiphol. Dat is 1% meer dan in 2018. Het aantal vliegbewegingen was 496.833 (-0,5%). Er werden 333 bestemmingen in het netwerk van Schiphol geteld, zes meer dan in 2018. De vracht-tonnage daalde met 9% naar 1,6 miljoen ton.
Nieuwe bestemmingen in 2019: Brest (Frankrijk), Eilat (Israël), Istanbul (Turkije, nieuwe luchthaven), Medan (Indonesië), Las Vegas (VS), Liberia (Costa Rica), Lusaka (Zambia), Natal (Brazilië), Nanjing (China), Tampa (VS), Wroclaw (Polen), Moskou (Rusland, nieuwe luchthaven).
Er waren er ook die verdwenen, zoals Ajaccio (Frankrijk), Berne (Zwitserland), Freetown (Sierra Leone), Karaganda (Kazakhstan), Monrovia (Liberia) en Sharm El Sheikh (Egypte).
Eindhoven Airport kreeg 6,7 miljoen reizigers (+9%), 41.438 vliegbewegingen (+7%) en 89 bestemmingen (+2). Rotterdam-The Hague Airport had 2,1 miljoen reizigers (+10%), 16.683 vliegtuigbewegingen (+7%) en 48 bestemmingen (+5).
#Vliegenistegoedkoop
#StopSchiphol
#SchipholWatch
#ExplaneApp
#Luchtvaartsmog
#Vliegtuigsmog
#Fl_TegenGeluid
#Shithol
#vliegterreur
#meertreinenmindervliegen
Pure volksverlakkerij door de baas van Schiphol, kritiekloos overgenomen door de media die dankzij de paginagrote advertenties van Corendon, Stip, Kras, NRV, etc. profiteren van de reisgekte.
Duurzaam vliegen is onmogelijk. Vliegen is extreem energieverspillend en duurzame brandstof voor vliegtuigen bestaat niet. Door de dagelijkse wereldwijde uitstoot van verbrandingsproducten op 10-13 km hoogte wordt een extra laag luchtvaartsmog om de hele wereld gecreëerd. Die door menselijk handelen gecreëerde ‘sluierbewolking’ filtert de zonnestraling, houdt de door de aarde uitgestraalde warmte vast en draagt bij aan steeds extremere weersomstandigheden, zoals hogere temperaturen, meer droogte in sommige gebieden en meer neerslag in andere, etc.
En hoe duurzaam is het vliegtuiglawaai dat mensen tot in de wijde omgeving ongelukkig en ongezond maakt omdat het hen berooft van hun woongenot en nachtrust, kinderen bij het leren uit hun concentratie haalt leren en rustgevende recreatie onmogelijk maakt.
De luchtvaart vormt op veel manieren een bedreiging voor het leven zoals wij het nu nog kennen.
“Leg de verbinding met de middengroepen in de samenleving en verwar de flanken niet met de meerderheid,” zegt Schipholbaas Benschop (PvdA). Hij bedoelt dat de regering niet moet luisteren naar degenen die om tal van redenen bezwaar maken tegen de groei van de luchtvaart in het algemeen en tegen die van Schiphol in het bijzonder.
CEO Dick Benschop is een demagoog, populist, manipulator, neoliberaal en een gevaarlijk soort kapitalist. Politici, bestuurders en journalisten hangen aan zijn lippen en verspreiden zijn giftige woorden als een evangelie.
Reizen is nu eenmaal DE volkshobby nr. 1 geworden. Dat draai je niet zo maar terug. Je kan moeilijk meer verwachten, dat de goegemeente weer gaat kamperen in Drenthe , de Veluwe of net over de grens. En zeezeilen zit er voor iedereen ook niet in. 😂
Maar men kan wel het reizen per trein veel aantrekkelijker maken door betere en goedkopere verbindingen. Wat dat laatste betreft doet de luchtvaart de trein gewoon oneerlijke concurrentie aan dmv belastingvoordelen, wat zeer vreemd is in deze neoliberale tijden. Zeker op de middellange afstand.
Ook zou men voor het bedrijfsleven het reizen belastingtechnischer moeilijker moeten maken, want in vele gevallen zijn die zakenreizen meer een uitje dan echt noodzakelijk. Dit kon je zien gedurende de crisis, omdat vele bedrijven toen de noodzaak voor zakenreizen drastisch hebben ingekrompen. En al dat geklets over netwerken valt ook wel mee, waar de gemeente graag over praat als er weer een stel hotemetoten naar India gaat. Als er echt geld valt te verdienen, vindt men heus wel andere wegen. Wat dat betreft zag ik liever dat ze elke week een delegatie richting Den Haag stuurden om de woningnood , jeugdzorg, zorg , tekorten bij de zorg en politie op te lossen. Dit zou zelfs ten goede komen van de heilige groep alhier van expats.
Frank, reizen is volkshobby nr. 1 geworden doordat vliegen (te) goedkoop is en doordat het maken van veelvuldige vliegreizen door alle media op allerlei manieren wordt gepropageerd en aangemoedigd, bijv. met paginagrote advertenties en enthousiaste reisrubrieken en – artikelen.
Dit kan en moet allemaal wat minder, want die reisgekte is volkomen uit de hand gelopen en de schadelijke effecten ervan zijn talrijk.
Om beginnen moeten vliegreizen op een eerlijke en verantwoorde manier worden beprijsd en ten tweede moeten bij reisadvertenties en -artikelen het energieverbruik en het effect van de reis op milieu en klimaat worden vermeld: Milieu Effect Rapportage voor Reizen (MERR) of zo.
Vroeger vond ik het ook leuk. In mijn jeugd ben ik wat rondgetrokken met de rugzak. Met het vliegtuig ergens naar toe, flink wat taxfree inkopen, verpatsen in de eerste de beste kroeg. Kon je weer een paar dagen van rondkomen en dan liftend door, want ik was maar een arm studentje die zijn centen moest verdienen bij AH, maar het kon ook heel goedkoop omdat pa bij de KLM werkte. Toen dat niet meer kon, ben ik veel met de trein geweest. Het is gewoon spannend, mooi en je leert er relatief veel van.
Ik ben het wel met je eens dat een heleboel mensen naar verre bestemmingen gaan , zoals een Mexico en bij terugkomst nog geen Mayatempel hebben gezien en daar enkel zitten voor zon, zee en strand of een Thailand , enkel voor de ……….je-weet-wel.
Van zo’n MERR zal men zich geen bal van aantrekken, denk ik. Wel als de vliegreizen duurder worden ( belasting op kerosine) en treinreizen sneller ,goedkoper en beter op elkaar aansluitend. Het zou bijvoorbeeld al heel wat schelen als een internationale trein van Utrecht naar bestemming x helemaal bezet in 1 keer doorrijdt, maar het p/p gelijk goedkoper.