Het regent klachten over storingen wegens het voortdurende disfunctioneren van de ‘Amstelveenlijn’, metrolijn 25. Daarom wil het CDA in de gemeenteraad dat het B en W, en ook de gemeenteraad via de zogenaamde regionale Vervoerregio Amsterdam (VRA), krachtiger actie onderneemt naar het GVB (het hoofdstedelijke Gemeente Vervoer Bedrijf).

Recent is het CDA, na er enige tijd mee te zijn gestopt, opnieuw begonnen met stickers plakken op de haltes. Ze wilde hier mee uitvinden of de situatie al verbeterd is, wat geenszins het geval bleek.

Het regent storingen

In de zomer bleek het al reacties te regenen en de partij is onlangs opnieuw begonnen met het verzamelen van meldingen via stickers op de halte. Op cda-amstelveen.nl/lijn25 komen de meldingen binnen en ze worden dagelijks bekeken. Het aantal meldingen is inmiddels meer dan tweehonderd en dagelijks komen er nieuwe bij, volgens de Christendemocraten. Fractievoorzitter Arjen Siegmann (foto) zegt geschrokken te zijn van de situaties die mensen het CDA melden. “Trams die te vroeg komen, trams die wel op het bord staan maar niet komen. Overvolle trams en enorme wachttijden.” De meldingen zijn soms dramatisch.

Sollicitatie

Een greep uit de talloze meldingen leert het volgende. “Volgens het bord met de tijden zou de tram nu moeten vertrekken maar tram 25 is er niet”, meldt een klager. Iemand anders zegt: “Twee trams komen niet opdagen, ik sta al een halfuur te wachten, ik kom nu te laat voor een sollicitatiegesprek”. En een derde laat weten: “Slechts één wagon waardoor de tram overvol was, niet iedereen in de tram paste en mensen op het perron achter bleven. Ik heb mezelf letterlijk naar binnen geduwd.”

Onhoudbaar

Het GVB belooft wel veel, maar komt die beloften niet na, klaagt het CDA. Lijn 25, de ‘Amstelveenlijn’ zou volgens haar het paradepaardje moeten zijn van het Amstelveense openbaar vervoer. Hij is aangelegd om een snelle en betrouwbare verbinding te maken tussen Amstelveen, Uithoorn en Amsterdam Zuid, zegt Siegmann. Na de aanleg Noord-Zuid is volgens hem het aantal buslijnen verminderd. “Het heeft alleen niet gewerkt. Mensen die aangewezen zijn op het openbaar vervoer beginnen zich nu af te vragen of ze niet beter met de auto kunnen gaan. Zij kunnen veel verdragen, maar niet dat ze misleid worden door verkeerde informatie op de borden en in de app. De situatie met Lijn 25 begint onhoudbaar te worden.”

Ingrijpen nodig

Het CDA gaat het college vragen maatregelen te nemen. Ten eerste moet de informatie zo snel mogelijk beter worden, zegt de fractie. ‘In tweede instantie zou een reeks van maatregelen genomen moeten worden, zoals vervangend busvervoer als de tram uitvalt.’ Ook wil het CDA dat op korte termijn wordt bekeken of buslijnen teruggehaald kunnen worden. Siegmann: “Onder de belofte van betrouwbaar vervoer zijn enkele buslijnen geschrapt. Laat die in de tussentijd terugkomen, totdat Lijn 25 is verbeterd”

GVB onder druk

Het CDA denkt ook na over meer rigoureuze maatregelen en meer acties richting het GVB. Het vervoerbedrijf zal steviger onder druk moeten worden gezet dan nu gebeurt, vindt zij. Siegmnan “Er is een aanbesteding gedaan, er zijn afspraken over punctualiteit, maar die worden niet nagekomen.”

Beoordelen aanbesteding

Het CDA wil kijken naar de mogelijkheden om juridische stappen te nemen, zoals het opnieuw beoordelen van de aanbesteding van de lijn door het GVB. Ook moet gedacht worden aan financiële instrumenten, zoals het tijdelijk korten van de bijdrage van Amstelveen aan de Amsterdamse Vervoersregio. De partij zegt op verschillende manieren te hebben geprobeerd contact op te nemen met het GVB, vooralsnog zonder resultaat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.