In allerijl werden dinsdagavond de leden van de gemeenteraad geïnformeerd via een zogeheten ‘raadsgesprek’ over de meer dan een jaar vertraging (64 weken) in 2026 en 2027 die de verbreding van de A9 opliep en waardoor de afrit bij het Stadshart gedurende die tijd niet kan worden gebruikt. B en W zijn daarover zeer ontstemd, vertelde wethouder Adam Elzakala. Rijkswaterstaat wil met één miljoen euro het leed compenseren, maar de in het winkelcentrum gevestigde en de horecaondernemers zijn des duivels, hoewel Elzakalai volhoudt dat Amstelveen bereikbaar blijft.

In een brief aan de gemeenteraad het college van B  en W het onheilspellende nieuws al meegedeeld.

Oude Dorp

Het is overigens niet de eerste keer dat het A9-project vertraging oploopt, maar de derde en die worden alsmaar langer. Gemeentelijk projectmanager Carl Riechelman voor de A9 probeerde de raadsleden te informeren. Maar Elzakalai zegt dat het een rijksweg betreft en de kwestie dus voornamelijk voor rekening van het Rijk komt. Maar Rijkswaterstaat was er niet dinsdavond. Gonnie van Rietschoten van Actief voor Amstelveen (AVA) zei dat er nu wel naar het ‘grote’ winkelcentrum wordt gepraat maar dat ondernemers elders in de stad er ook last van hebben. Door de vertraging tot 2029 van de A9 worden ook sommige gemeentelijke projecten vertraagd, zoals het Nieuwe Oude Dorp. Ook de andere verdiepingen, bij het Stadshart en de Bovenlandpad, lopen vertraging op.

Niet pasklaar

De één miljoen euro is wegens de vertraging voor de gemeente, maar ondernemers klagen over omzetverlies, onder meer voor de horeca. Bert Rouwenhorst van het CDA vroeg zich af  of de vertraging niet eerder was voorzien. De gemeente denkt aan een fonds om het bezoek van het Stadshart te stimuleren. Maar pasklare oplossingen zijn er in feite niet4, waarschuwt zij.

9 REACTIES

  1. Tellen gewone Amstelveners niet meer mee.. Ik ben slechts een simpele ziel , maar ik denk dat zowel de consument als de ondernemers elkaar nodig hebben .

  2. Laat iedereen beseffen aan welke bestuurder wij deze ellende te wijten hebben zonder dat daar een groen, schoon, rustig en en mooi stadscentrum tegenover staat.

  3. Amstelveen zou dan de enige gemeente zijn die niets te vertellen heeft over een snelweg voor doorgaand (vracht)autoverkeer die dwars door het stadscentrum raast.

    Doordat een VVD-wethouder het met een VVD-minister op een akkoordje heeft gegooid, zit Amstelveen voor eeuwig opgescheept met open betonnen verkeersgoot op de plek waar een mooi, schoon, groen en rustig stadscentrum had kunnen komen.

    Door stedenbouwkundig wanbeleid rijdt bij ons het doorgaande noord-zuid en oost-west autoverkeer dwars door het centrum en wordt de daarvoor verantwoordelijke bestuurder beloond met een vijfde termijn.

    • Er was, toen Raat nog géén wethouder was, door de gemeenteraad besloten dat die € 100 miljoen teveel was. Had hij dan moeten zeggen: Dat besluit voer ik niet uit? Overigens is de A9 een rijksweg, waarvan de verbreding ook door een PvdA-wethouder uit Almere op zeer hoge prijs werd gesteld.

  4. De A9 werd inderdaad verbreed op aandringen van wethouder Duyvestein (PvdA) van Almere, maar de tunnel die er zo komen dankzij de Amstelveense PvdA-wethouder Pols werd getorpedeerd door een ééntweetje van een VVD-wethouder met een VVD-minister.

    Probeer alstublieft om onderscheid te maken tussen kritiek en haat. Democratie functioneert door de eerste, niet de laatste.

    • U vergeet de gemeenteraad, waarin Jochai van Bergen (inderdaad VVD) dat had voorgesteld. En de andere fracties volgden, de VVD maakt maar 20 % van de raad uit. Dat is de door u bejubelde democratie.

Laat een antwoord achter aan Johan Th. Bos Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.