Met uitzondering van het CDA, de ChristenUnie en Actief voor Amstelveen (AVA) stemde heel de gemeenteraad woensdag (9 juli) voor een PvdA-motie over een onderzoek naar een AI-chatbot op de gemeentelijke website. Het voorstel kwam van burgerraadslid Maher Shehna en mede-indiener raadslid Gert Jan Slump van GroenLinks. In de aanvaarde motie wordt het college van B en W in opgeroepen te onderzoeken of een die vorm van kunstmatige intelligentie kan bijdragen aan een toegankelijkere en gebruiksvriendelijkere digitale dienstverlening via de website.

Overigens stemde AVA tegen vrijwel alle moties, omdat de fractie niet het volgende college (het bestaande zit nog maar driekwart jaar) opzadelen met vaak geld in de toekomst kostend beleid.

Pilot

Overigens wilde de motie het niet zover laten komen en vroeg nog dit jaar een resultaat van de ‘verkenning’, uiterlijk in het vierde kwartaal, overigens zonder te melden waar het onderzoek van betaald moet worden, een zogenaamd dekkingsplan. “Het college wordt verzocht om de mogelijkheden, kosten en risico’s in kaart te brengen, met extra aandacht voor privacy, gebruiksvriendelijkheid en digitale toegankelijkheid”, zegt Shehna. De PvdA vroeg ook om de haalbaarheid van een kleinschalige pilot.

Toegang

Shehna is er intussen van overtuigd dat de de AI-chatbot kan bijdragen aan eenvoudige toegang tot informatie voor inwiners, ook buiten kantoortijden. Hij noemt het “een logische stap in het moderniseren van onze dienstverlening” en geen vervanging van menselijk contact. “Maar juist een ondersteuning voor inwoners die snel antwoord zoeken.” De PvdA zegt blij te zijn met de steun van 32 fracties en ziet daarin een ‘een belangrijke stap richting een moderne en toegankelijke digitale overheid.’

1 REACTIE

  1. Goede toepassing van AI zal zeker leiden tot betere en snellere informatievoorziening, omdat het daarbij in de meeste gevallen gaat om toepassing van regels. Medewerkers van de gemeente krijgt dan meer tijd voor beoordeling en behandeling vam bijzondere situaties.

    Hetzelfde geldt voor grote grote overheidsinstanties zoals UWV en SVB, waar medewerkers veel te veel tijd kwijt zijn aan beoordeling en behandeling van vrij normale dossiers die voor AI ‘gefundenes Fressen’ zijn.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.