Samen openden zij officieel door het hijsen van de respectieve vlaggen vrijdag (11 juli) bijna negen miljoen euro kostende twee rotondes op de Oranjebaan. De Amstelveense verkeerswethouder Herbert Raat en vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) Marja Ruigrok (foto). Volgens de medewerker Bas van Vliegen is de Oranjebaan een belangrijke MRA-route, vooral voor fietsers en bussen en zorgen rotondes er voor dat fietsers en voetgangers (via zebrapaden) kunnen doorrijden en -lopen.
Ook de doorstroming van het autoverkeer verbeterd. Bussen rijden over een eigen rijstrook.
Omwonenden
De aanleg van de rotondes, op de kruispunten met de Camera Obscuralaan/Traviatastraat en de Beneluxbaan/De Parelvisserslaan, is gefinancierd door de Vervoersregio, maar de opdrachtgever van aannemer KWS was de gemeente. Eerst werd die ter hoogte van de Camera Obscuralaan aangelegd en daarna die aan de Parelvisserslaan. Ruigrok zei dat een parel aan het wegennet van Amstelveen is toegevoegd. Omwonenden waren uitgenodigd om de opening bij te wonen op het terrein voor het Nova College aan de Parelvisserslaan.
Fietsen en lopen
Raat vindt het een voordeel dat nu fietsers en voetgangers niet meer hoeven te wachten op gemotoriseerd verkeer. “De Oranjebaan is een van de belangrijkste fietsroutes van Amstelveen en maakt deel uit van een regionale hoofdfietsroute van de hoogste categorie”, zegt hij. Volgens hem past de aanpassing ook bij de campagne ‘Amstelveen fietst, Amstelveen loopt’, waarmee de gemeente stimuleert dat ouders en verzorgers kinderen lopend of met de fiets naar school brengen. “Dat draagt namelijk bij aan een veiligere schoolomgeving en zorgt voor minder auto’s op de weg tijdens de spits”, zegt de wethouder. “De Vervoerregio ondersteunt ons zowel bij de aanleg van de rotondes als bij deze campagne.”
Busroute R-net
Naast een belangrijke fietsroute is de Oranjebaan ook een belangrijke schakel in het regionale lijnbusnetwerk van R-net. Dankzij de aparte rijstrook kunnen bussen eventuele wachtrijen bij drukte passeren. Marja Ruigrok: “Als Vervoerregio zijn we blij met de aparte rijstroken voor bussen en de voorrang voor de fiets. Hiermee laten we zien dat fietsers en OV-gebruikers voor ons heel belangrijk zijn. En op deze manier kunnen alle weggebruikers zich plezierig verplaatsen.”
Keuze voor rotondes
Omdat de verkeerslichten op beide kruispunten aan vervanging toe waren, is onderzocht welke kruispuntvormen op deze kruisingen het beste passen. Dat werden dus rotondes. Alle fietspaden zijn voorzien van asfalt of beton, dit is volgens de gemeente comfortabeler en veiliger dan de vroegere tegelverharding. De komende weken wordt nog gewerkt aan de buitenruimte en plaatsing van de bushaltes. De beplanting volgt later in het plantseizoen. De weg is wel open voor al het verkeer.
Ruigrok en Raat kregen een foto van beide rotondes.
Foto boven: Herbert Raat en Marja Ruigrok
Het was weer een gezellig VVD-feestje, zo te zien. Johan, bedankt voor het plaatsen van de foto.